Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Peníze, nebo stávka. Odbory vyhrožují krajům a vládě kvůli mzdám řidičů

  • 53
Řešení nízkých mezd řidičů autobusů je nutné mít na stole do 15. března. V opačném případě bude celostátní stávka v dopravě. Zúčastnit by se jí mohlo až jedenáct tisíc řidičů. Toto ultimátům daly krajům i vládě dopravní odbory.

„Jsme ochotni jednat s kýmkoliv do 15. března, potom předsednictvo vyhlásí stávku,“ řekl iDNES.cz předseda odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Do té doby chce vyjednávat se zástupci krajů i s vládou.

Jeho cílem je sehnat řešení na dofinancování mezd řidičů autobusů soukromých firem, kteří v regionech zajišťují dopravní obslužnost. Podle odborů se sice od ledna mzdy zvýšily, ale řada firem nařízení vlády nerespektuje.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč a nařídila i vyšší platby za čekání a příspěvek za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.

Odbory už vyhrožovaly, že stávku jako krajní řešení spustí 8. března. „V současnosti jsme ujišťováni zaměstnavateli, že problémy se vyřeší. S tím nesouhlasím, někdo to bude muset vyřešit a většinou jsme to byli jen my, kdo se do řešení zapojoval,“ říká šéf odborů.

Nejnapjatější situace panuje v Ústeckém a v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji oznámil začátkem týdne náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák zvýšení plateb autobusovým dopravcům o deset procent. To ale podle odborů pokryje jen třetinu nákladů nezbytných pro zvýšení mezd na minimální limit stanovený vládou.

V Ústeckém kraji pak místní dopravní odboráři vyhlásili na 8. března lokální stávku šoférů autobusů. Podle Pomajbíka dnešní rozhodnutí předsednictva OSD tento chystaný proces automaticky neruší, protože ústředí dopravních odborů tutu stávku neohlašovalo a nemůže ji tedy rovněž rušit.

Diametrálně rozdílná situace je například ve Středočeském, Karlovarském nebo Zlínském kraji, kde odbory proti výši lednových výplat nevystupují. Problémy s nízkými výplatami řeší vláda a kraje už déle než rok. Celorepublikové protesty zahájila předloni takzvaná Jablonecká výzva, která na nedostatečné ohodnocení šoférů upozornila.

Stávka je ve hře, řekl odborář v úterním Rozstřelu: