Již v říjnu loňského roku byl v aukční síni Christie’s vydražen portrét fiktivního Edmonda Belamyho vytvořeného počítačem s umělou inteligencí. Zájemce za něj zaplatil 432,5 tisíc dolarů (v přepočtu skoro 10 milionů). Skupina Obvious z Paříže pracovala se systémem, který zpracovával přibližně 15 tisíc již namalovaných obrazů ze 14. až 20. století.
Stroj při práci porovnával svůj výtvor s již existujícími díly, dokud nový obraz nebyl zcela odlišný, popsal již dříve server BBC.
Christie’s není jediným matadorem na trhu s uměním, který si všímá potenciálu trhu počítačového umění. Konkurenční Sotheby’s plánuje ve středu 6. března licitaci obrazu od německého počítačového inženýra Maria Klingemanna, píše Bloomberg.
Jeho dílo, digitální diptich na LED obrazovkách, s názvem Memories of Passerby I (v překladu Vzpomínky kolemjdoucího) zobrazuje tváře připomínající muže a ženu.
Klingemannův malíř je založen na principu nekonečného toku obrazů, na jehož základě díky algoritmům vznikly dané portréty. Jejich podobizny jsou však vytvořeny zcela nahodile - v tom se liší Belamyho práce.
Celý systém je potom umístěn v dřevěné skříňce, která je napojená na dvě zarámovaná plátna, na kterých jsou portréty „zakresleny“.
„Je opravdu úžasné sledovat, jak Klingemann podkopal tradiční proces malování prostřednictvím umělé inteligence přemýšlející v reálném čase,“ cituje server Art Market Monitor Marinu Ruiz Colomerovou ze Sotheby’s. V budoucnu se tak možná vedle klasických obrazů objeví v galeriích i ty, které namaloval počítač.