Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Umělé lahve nahradily vratné sklo

  0:01aktualizováno  0:01
Skleněné lahve se v obchodech krčí už jen v koutku. Stále hlouběji je do něj každý rok zatlačují umělohmotné PET lahve. Balíky minerálek či vod si domů odnáší čím dál víc Čechů. Loni prodej vod a piva podle společnosti Canadean, zabývající se výzkumy tohoto trhu, vzrostl o více než sedm procent.

Nejvíce šly přitom na odbyt nápoje v PET lahvích. V nich se dnes prodávají dvě třetiny balených nealko nápojů, a dokonce i pivo.

"Prodej nealka nám loni vzrostl o deset až dvacet procent a nejvíce právě v PET lahvích," potvrzuje šéf nákupu a prodeje hypermarketů Globus Jiří Pejzl. Pití ve skle naopak moc obliby nemá, z celkového prodeje dělá jen čtyři až pět procent.

"Největší obětí růstu obliby plastových lahví je sklo. Jeho podíl na trhu s nápoji loni klesl," říká Frances Hicks ze společnosti Canadean. Nejvíce se v plastu prodávají balené vody a minerálky, kterých Češi vypijí asi 85 litrů ročně na hlavu.

Každý rok těchto litrů přibývá, před 13 lety šlo jen o 18 litrů na osobu. Nejvíce vod vytéká ze stáčíren Karlovarských minerálních vod, pod které patří jak Mattoni, tak třeba Magnesia.

Češi si přitom hrdla čím dál více svlažují vodami s nejrůznějšími příchutěmi, a jsou tak ve světě určitou raritou. Právě ochucené vody zaznamenaly loni největší nárůst prodeje, podle průzkumu firmy Canadean asi o 40 procent. "Díky nadbytku místních značek a panující konkurenci dojde ještě k dalšímu silnému nárůstu," dodává Hicks.

Plasty se v Česku drží na vrcholku i přesto, že od loňského července musí obchody dodávat od každého druhu nápoje vždy i variantu ve skle. " Lidi si už ale během posledních pěti let, kdy se ve skle nemuselo prodávat, zvykli na PET lahve," míní Pejzl.

Jediný nápoj, kde si zatím drží výraznou většinu pohlednější skleněné lahve, je pivo. Ale i v tomto případě prodej v 1,5 litrových baleních roste. Například hypermarkety Globus prodávají v plastových lahvích asi pět až osm procent piva, v lahvích je to asi 80 procent.

"Byl jsem skeptik, ale prodej roste. Lidi si ho v tomhle větším balení kupují, když někam jedou a stejně ho rozlévají do kelímku," říká Pejzl.



Témata: trh, Globus, Mattoni, Pivo


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

banka UniCredit
Internetové bankovnictví UniCredit Bank má stále drobné potíže

Klienti UniCredit Bank, kterým minulý týden několik dní nefungovalo internetové a mobilní bankovnictví, se v pondělí opět potýkají s některými omezeními...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.