Unie chce propagovat euro v Česku

  • 2
Startovní výstřel k euru zazní v Česku už na počátku roku 2004. Evropská komise vypsala soutěž na kampaň o společné měně v celé EU včetně desítky nových členů. Tendru se mohou účastnit všichni, kdo mohou informačně či komunikačně poradit, připravit a sledovat vývoj ekonomických a europrogram Prince.

Vybrané firmy mají působit "v patnácti členských zemích a v deseti budoucích členských zemích", ale v případě potřeby i mimo unii, například v USA a Japonsku.

Program Prince se zaměřuje na střední a malé firmy, ale také na různá občanská sdružení a organizace, tedy na veřejnost v členských zemích rozšířené unie.

Veřejnost nových členů má být touto cestou informována o tom, co musí jejich země a vlády udělat, aby se euro stalo i jejich měnou.

Na plány evropské komise upozornili britští odpůrci eura, kteří ho také ostře kritizovali.

"Tento bezprecedentní krok odhaluje, jak je komise znepokojena postoji vůči euru v přistupujících zemích. Přizvání odborníků na překrucování je přiznáním, že jednotná měna se projevuje jako těžko prodejné zboží," tvrdil manažer britské antikampaně Matthew McGregor.

O nabídku komise, spojenou s rozpočtem v celkové výši dva miliony eur, už údajně projevily zájem tři desítky firem. Informační kampaň o euru by tak mohla odstartovat už v lednu 2004, ještě před českým vstupem do EU.

Česko přijalo závazek zavést euro už s ratifikací smlouvy o vstupu do EU. Na rozdíl od Británie či Dánska nezískalo žádnou výjimku. Tu však při svém vstupu před osmi lety nedostali ani Švédové. Přesto dosud jednotnou měnu nezavedli a zřejmě hned tak nezavedou. Lidové hlasování v září to jasně odmítlo.

I když členové EU přijímají slib zavést euro, jeho uskutečnění závisí na vůli a rozhodnutí vlád a někdy i obyvatel každé země.