Unie souhlasí s pomocí leteckým firmám

Unie přivřela oko: po týdnech odmítání jakékoli přímé pomoci pro letecké společnosti připustila, že takový krok lze udělat. Ústupek zahrnula do balíku návrhů, které mají podpořit bezpečnost letového provozu a myšlenku "jednotného evropského nebe". "Předpokládá se, že (touto pomocí) budou nahrazeny ztráty, které společnosti utrpěly během prvních čtyř dní po atentátech, kdy byl letecký prostor nad USA uzavřen - a nic více," snažila se komisařka EU pro dopravu Loyola de Palacio minimalizovat ústupek.

Připustila však, že nelze vyloučit, že po něm přijdou další. Už nyní chce unie rozšířit záruky na pojistné, jež dosud platí do konce října. Podle nových plánů by měly státy nést dodatečné náklady na prudký růst letového pojistného až do prosince. Navíc navrhuje zřídit celounijní pomocný fond, který by kryl náklady na podobné situace.

Dalšímu tlaku na dodatečnou státní pomoc chce komise čelit několika způsoby. Navrhne Spojeným státům jednání o "kodexu dobrého chování", který má vyloučit konkurenční znevýhodnění leteckých firem z unie vzhledem k americkým dopravcům, již dostali státní pomoc ve výši 15 miliard dolarů.

Mimoto unie zmírňuje pravidla pro pronájem stání (takzvaných slotů) na letištích: dosud platilo, že pokud je společnosti nevyužijí aspoň ze čtyř pětin, mohou o ně další rok přijít. Nyní to platit nemusí a navíc unie bude mírnější k dohodám o využití stání, které bylo možno považovat za skryté formy fúzování.

To je rána pro levné společnosti, které si brousily zuby na nevyužívaná stání velkých firem. Komisařka vyzvala členské země, aby oznámily každý krok na pomoc leteckým společnostem, aby ji Brusel mohl posoudit. "Bude-li to státní pomoc, řekneme ne," řekla.

Bez jasné odpovědi však ponechala otázku, zda je takovou pomocí půjčka pro Sabenu. Ta dostala 125 milionů belgických franků od své vlády, aby byl odvrácen její krach po zhroucení druhého akcionáře - Swissairu. Proti této pomoci státu už nyní ostře protestují čtyři evropští konkurenti Sabeny.

Nynější kritická situace by podle Loyoly de Palacio neměla zastavit restrukturalizaci leteckého průmyslu v EU. Podle komisařky je totiž v unii místo pro "čtyři či pět mezinárodních a několik regionálních společností".

To je značně méně než dnes, kdy má snad každý stát svou národní aerolinku.
Pomoc leteckým společnostem je součástí většího balíku opatření, který mají příští týden definitivně schválit ministři dopravy. Unie v něm požaduje i větší ochranu letové bezpečnosti a dává najevo, že by v této věci měla mít své slovo.

K navrženým opatřením patří kontrola pošty, nákladu, nedoručených kufrů a příručních zavazadel, zostřená kontrola přístupu do citlivých oblastí letišť i letadel a vypracování seznamu zbraní a předmětů, jež si pasažéři nesmí brát na palubu ani do citlivých částí letiště. Tato opatření se budou týkat i firem mimo unii, jimž budou při nedodržení odňata letová práva a právo přeletů.