O sporu řekl listu Wall Street Journal člověk obeznámený se situací. Soubojem dvou obrů podle deníku hrozí, že se debaty o ekonomických důsledcích brexitu přesunou z chodeb parlamentu na kuchyňský stůl.
Britové odmítají pravdu o brexitu. Odchod si představují naivně, píše FT |
Unilever žádá navýšení cen u škály svých produktů. Argumentuje tím, že ceny se odvíjí od cen surovin dovážených ze zahraničí v amerických dolarech a v eurech. Šéf řetězce Tesco Dave Lewis, shodou okolností bývalý ředitel divize osobní péče Unileveru, požadavky odmítá, což vede k patové situaci, řekl zdroj WSJ.
O navýšení cen svých výrobků v průměru o 10 procent vyjednává Unilever také s konkurenčním řetězcem Sainsbury’s.
„Momentálně dochází k tomu, že řada výrobků Unileveru je nedostupná,“ uvedl mluvčí Teska a vyjádřil naději, že se situace brzy vrátí k normálu. Výrobce potravin a drogistického zboží to odmítl komentovat.
Libra dostává na frak
Dovoz ze zahraničí v posledních měsících zdražuje. Od 23. června, kdy Britové rozhodli v referendu o vystoupení země z EU, libra ztratila 15 procent své hodnoty. Oproti koši globálních měn je podle Bank of England měna na historickém minimu. Ekonomové varují, že v praxi znehodnocení libry povede k nárůstu cen, vyšší inflaci a doplatí na to spotřebitelé. Jen v srpnu dovozní ceny narostly o 9,3 procenta, uvedl Britský statistický úřad.
Analytici však upozorňují na to, že některé firmy si raději sáhnou do marží, než aby zdražily. Platí to například o luxusním zboží.
Už v minulých týdnech, kdy se dopady britského vystoupení z EU přetřásaly ze všech stran, mnoho dovozců zvýšilo své ceny kvůli výprodejům libry a jejímu oslabování. Zdražilo víno, elektronika i auta.
Nicméně napětí mezi Unileverem a Teskem může mít větší dopad na spotřebitele a jejich ochotu či možnosti kupovat celou řadu dovozových značek, mezi které patří zmrzliny Ben & Jerry’s, pomazánky Marmite nebo deodoranty Dove.