Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Union banka platí za své kupce

  0:01aktualizováno  0:01
Státní úředníky, kteří brzy budou rozhodovat o tom, zda pomoci ostravské Union bance, znepokojují poslední kroky italského Invesmartu, který loni banku ovládl. Italští finančníci si těsně před koncem roku prosadili, že jim banka zaplatí náklady, které vynaložili při jejím získávání. To, že chtějí zátěž několika desítek milionů korun přenést na Union banku, dokonce zkoumá Česká národní banka.

"Zajímáme se o tu věc. Než dostaneme dotyčné dokumenty, to však nemohu komentovat," řekl Pavel Racocha, člen bankovní rady, zodpovědný za bankovní dohled. Pokud by se prokázalo, že banka platí za něco, co sama nepotřebovala, mohlo by jít o porušení zákona o bankách.

Do střetu ze zákonem by se nicméně nedostal sám Invesmart, ale představenstvo banky, které transakci povolilo. Ředitel Union banky Radovan Vávra si minulý týden nenašel čas, aby na věc reagoval.

Union banka má díky rozhodnutí svých vlastníků zaplatit Invesmartu až 65 milionů korun a vzít tak na sebe náklady, které Italové vynaložili, když téměř rok vyjednávali o koupi Union Group, jehož je banka součástí. Problém je, že by banka platila za služby, které sama nevyužívala, nýbrž pomohly jejím kupcům.

"Novým majitelům jistě náleží podíl na budoucím zisku, ale peníze na ovládnutí firmy musí nést sám investor. S tím rizikem do akvizice jde," popisuje jeden investiční bankéř obvyklé schéma transakcí.

Šéf Invesmartu Paolo Catalfamo trvá na tom, že nežádají nic, co by jim nepatřilo. "Je to velmi obvyklý postup celosvětově i v Česku. Schválil nám jej auditor banky," říká.

Suma, kterou má banka Invesmartu připravit, pokryje podle Catalfama účetní, daňovou a právní hloubkovou kontrolu. Dále se z ní zaplatí odměny konzultantům, právníkům a odborníkům, které si Invesmart najal k ovládnutí Union Group, včetně nákladů na cestování do Česka.

Ale co z vyjmenovaných položek má sama banka?  Nebo co za uvedených 65 milionů získají její ostatní menšinoví akcionáři? Podle zákona o bankách smí banka platit jen za odpovídající protihodnotu. Právě proto se o jednání Union banky zajímá ČNB.

Catalfamo se domnívá, že akcionáři nemohou nic namítat. "Vždyť oni z toho profitují nejvíc, kdyby nebylo Invesmartu, Union banka by tu brzy nemusela být. Udělali jsme to transparentně. Šli jsme s tím návrhem veřejně na valnou hromadu. Přitom by šlo najít pět způsobů, jak to udělat skrytě," argumentuje Catalfamo.

Ani na ministerstvu financí se nedívají na kroky Invesmartu s pochopením. "Nabádá mě to k ostražitosti. Invesmart přece dělal akvizici, ještě ani nesplatili kapitál a už si nechávají proplatit náklady," říká vysoký úředník ministerstva financí.

Státní konsolidační agentura, která je navíc pětiprocentním akcionářem Union Group, oficiálně proti postupu Invesmartu neprotestovala. Ale nyní, pár týdnů po valné hromadě, přiznává, že se jí nelíbí, aby banka Italům hradila náklady. "Nebylo by to dobře," říká zdroj z agentury.

Ministerstvo financí nyní čeká, až nové vedení banky předloží restrukturalizační plán pro ostravskou banku. "Čekáme ještě na doplnění některých podkladů, ovšem hlavní slovo při rozhodování o státní pomoci bude mít antimonopolní úřad," říká mluvčí resortu Jaroslav Dědič.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.