Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pokuta pro Ťoka. Nechal si radit o mýtu, ale obešel zákon, potvrdil Rafaj

  8:23aktualizováno  8:23
Ministerstvo dopravy musí zaplatit čtvrt milionu korun za to, že bez soutěže zadalo zakázku v hodnotě až 52 milionů korun společnosti Deloitte Advisory za poradenství kvůli výběru provozovatele mýta.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ve svém rozhodnutí to potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj. Verdikt je už pravomocný, ministerstvo ho může maximálně napadnout ještě u soudu. Pokutu ale zaplatit musí, stejně jako přestat u Deloitte advisory objednávat další služby.

Rafaj v rozkladu, který ÚOHS zveřejnil na webu, odmítl argumentaci ministerstva, že k zadání bez soutěže došlo kvůli časové tísni. Řízení s ministerstvem dopravy začalo loni na podzim, když se krátce po uzavření smlouvy s Deloitte na ÚOHS obrátily kvůli této zakázce společnosti MT Legal a Pricewaterhouse Coopers.

„Ministerstvo zakázku zadalo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách v jednacím řízení bez uveřejnění. Pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky, tedy aby zadavatel svým jednáním krajně naléhavý případ nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat,“ řekl Rafaj.

Konečný verdikt přichází půl roku po uzavření smlouvy, během které už ministerstvo firmě Deloitte poslal první úhrady za jejich poradenství. Podle dat o fakturách za rok 2015, které ministerstvo zveřejňuje na svém webu, šlo loni o tři miliony korun, od ledna do února firmě zatím nic ministerstvo neposlalo. Podle ministerstva dopravy Deloitte vyfakturoval celkem 8,2 milionu korun.

„Smlouva s Deloitte splnila účel a firma v podstatě již ukončila svou činnost v rámci přípravy JŘBU na další provozování mýtného systému. Na zákonnost našich kroků máme jiný názor, nicméně rozhodnutí antimonopolního úřadu je platné a my se jím budeme řídit,“ reagovalo ministerstvo dopravy. Žádný personální postih z toho vyvozovat nebude, zakázka byla podle resortu v souladu se zákonem.

Ministerstvo v rozkladu argumentovalo kromě časové tísně i tím, že je Rafaj vůči Ťokově resortu podjatý. „S ohledem na obsah jeho vyjádření v médiích lze předpokládat, že předseda Úřadu jako osoba bezprostředně se podílející na výkonu pravomoci správního orgánu má s ohledem na svůj poměr k věci, resp. k zadavateli, zájem na výsledku řízení, pro nějž lze pochybovat o jeho nepodjatosti,“ uvedlo ministerstvo v rozkladu. Rafaj to ale odmítl.

Ťok o přímém zadání Deloitte rozhodl loni,aniž by o tom informoval vládu. Jde o další problém, který ministerstvo za jeho vedení má s mýtem. Smlouva se sdružením Kapsch uplyne na konci roku, stát chce dál pokračovat s Kapschem bez soutěže.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.