Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podrazily ČD ceny do Ostravy? Češi nechají rozhodnout raději Brusel

  7:00aktualizováno  7:00
Konec jednoho z nejdéle řešených sporů u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o ceny jízdenek do vlaků mezi Prahou a Ostravou se dál odkládá. Soukromí dopravci teď doufají, že ve sporu konečně rozhodne Evropská komise.

Pohled na pražské hlavní nádraží objektivem kamery pomalé televize Slow TV. | foto: Slow.TVMetro.cz

Vleklý spor se vleče od roku 2011, kdy vyjel na koleje RegioJet. Ten tehdy dal stížnost k antimonopolnímu úřadu za to, že České dráhy náhle snížily ceny, považoval to za zneužití dominantního postavení. Později se k RegioJetu přidal ještě Leo Express, který České dráhy žaluje o náhradu škody.

ÚOHS za pět let dosud nerozhodl. Řízení protahují různé posudky či analýzy. Teď se dokonce rozhodl řízení přerušit, i když tentokrát to soukromým dopravcům nevadí.

„Řízení jsme přerušili a to až do doby ukončení řízení, které bylo v téže věci zahájeno ze strany Evropské komise,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podle něj takový postup stanovuje judikatura Soudního dvora Evropské unie.

Evropská komise se začala zabývat cenami na trase Praha - Ostrava letos na jaře, kdy provedla i razii na Českých drahách. České dráhy už jely vysvětlovat svůj postup do Bruselu, i nadále si stojí za tím, že neporušily nijak zákon. „České dráhy proti tomuto usnesení nepodaly rozklad k předsedovi ÚOHS, protože ÚOHS de facto neměl jinou možnost, než předmětné řízení přerušit a případné podání rozkladu by tedy nebylo důvodné,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Komise spor urychlí, věří dopravci

Soukromí dopravci věří, že vstup Evropské komise do řízení může vše urychlit. „Je ostuda, že národní instituce a orgány, které mají hlídat férové podmínky fungování trhu v České republice, nedokáží pět let dospět k žádnému rozhodnutí a teprve Evropská unie je musí vysvobodit z jejich neschopnosti dotáhnout tuto věc do konce,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Vyšetřování Českých drah Evropskou komisí ukazuje na silné podezření křížového financování a predátorských cen,“ říká šéf Leo Expressu Peter Köhler.

Zvažuje proto, že firma podá žádost o přerušení soudního řízení v Česku, v němž požaduje vyplacení odškodného ve výši stovek milionů korun. Pro soukromé dopravce tak bude verdikt Evropské komise klíčový.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.