"V této souvislosti probíhají další dvě řízení," řekl mluvčí úřadu Martin Švanda. Jedno na návrh Škody Transportation a jedno z moci úřední. "Prověřujeme pronájem lokomotiv Taurus Českými drahami za delší časové období. Bližší informace však podle něj při probíhajících řízeních sdělit nelze.
Antimonopolní úřad první správní řízení ukončil, protože smlouva skončila na konci loňského roku. Od ledna platí nová, podobná smlouva, ale na menší počet lokomotiv: z celkem sedmi potřebných strojů na této trase jsou čtyři Taurusy a nově tři lokomotivy řady 380 od Škody Transportation. Dráhy navíc jednají o tom, že by nově do Vídně zajížděly i škodovácké lokomotivy na vlacích EC/IC z Ostravy.
Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka nejde o pronájem, ale zajíždění lokomotiv na naše území. "Provoz lokomotiv Taurus v ČR je součástí mezinárodního železničního provozu a mezinárodních jízdních řádů. Jejich součástí je i problematika mezinárodního provozu vagónů a lokomotiv. Obdobně jezdí například naše české lokomotivy do Berlína, Vratislavi a Košic," vysvětlil Joklík.
Dráhy začaly lokomotivy rakouských drah využívat kvůli tomu, že neměly jinou vhodnou lokomotivu. Původně chtěly do Rakouska zajíždět s lokomotivami 380 od Škody Transportation, ta však získala povolení k provozu Rakousku až loni. Od příštího jízdního řádu ale škodovácké lokomotivy z trasy opět zcela zmizí: dráhy do Vídně a Štýrského Hradce budou nasazovat jednotky railjet, které potáhnou taurusy.
Dráhy odmítají, že měly při uzavírání smlouvy postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, protože jde o technickou spolupráci při zajištění mezinárodních služeb. "Opačný výklad by vytvořit technické překážky liberalizovaného trhu veřejné mezinárodní dopravy a tuto již liberalizovanou dopravu by zcela ochromil," tvrdí Joklík.
Dráhy loni zaplatily rakouským drahám za pronájem lokomotiv mezi Prahou a Břeclaví 3,3 milionů euro. Antimonopolní úřad dokonce v prvostupňovém rozhodnutí loni na podzim zakázal plnění smlouvy a udělil drahám pokutu čtyři miliony korun.