Souprava InterPanter od Škody Transportation.

Souprava InterPanter od Škody Transportation. | foto: Radek Latislav, MAFRA

Chcete vlaky moc rychle. Úřad zrušil Českým drahám miliardový tendr

  • 78
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal klíčové rozhodnutí pro miliardové nákupy nových vozidel pro České dráhy. Poprvé zpochybnil krátké dodací lhůty, které dopravce požadoval a které dosud výrazně nahrávaly Škodě Transportation.

Šlo o rámcovou smlouvu na dodávku dvacet elektrických jednotek za 4,6 miliardy korun, kterou České dráhy vypsaly loni na jaře (více čtěte zde). Chtěl tak mít připraveného dodavatele vlaků pro případ, že by ministerstvo dopravy začalo soutěžit dopravce na provoz vnitrostátních rychlíků.

Na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se podle informací iDnes.cz kvůli soutěži obrátil švýcarský výrobce vlaků Stadler. Ten nákupy elektrických jednotek pro České dráhy kritizoval už v minulosti. Stadleru se nelíbila patnáctiměsíční doba na dodání, označil ji za příliš krátkou.

Právě tento ukazatel zvýhodňuje domácího výrobce Škodu Transportation, která už má požadované jednotky v Česku schválené. Zahraniční firmy musí ke lhůtě na výrobu připočíst ještě měsíce na jejich schválení pro provoz v Česku.

„Úřad shledal požadavek zadavatele spočívající ve stanovení lhůty pro dodání prvních dvou vlakových jednotek v minimální délce 15 měsíců od uzavření kupní smlouvy za nepřiměřený, neboť eliminoval většinu známých dodavatelů působících na trhu výroby kolejových vozidel,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Podobné soutěže si vypsali i soukromí dopravci, ti ale počítali nejméně s 24 měsíci na dodání.

ÚOHS dal Stadleru za pravdu a soutěž nepravomocně zrušil. „V prvostupňovém rozhodnutí Úřad zakázku zrušil. Rozhodnutí předcházelo uložení předběžného opatření na zákaz uzavření smlouvy,“ řekl Rafaj.

České dráhy sice podaly rozklad, současně ale samy od sebe tuto zakázku zrušily. „ČD v návaznosti na nové skutečnosti provedly analýzu zadávacích podmínek a rozhodly se přistoupit k jejich změně, zejména pokud jde o nastavený druh zadávacího řízení a harmonogram dodání,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Škoda má na elektrické jednotky u Českých drah přitom prakticky monopol, i když v minulosti například porovnání ceny za sedačku v jedné soupravě ukázalo, že zahraniční výrobci jsou v soutěžích u jiných dopravců levnější.

České dráhy zrušily současně i další velký tendr na dieselové jednotky. U něj byly podmínky na dodání stejné.