Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

UPC posílá vymahače na bývalé klienty, ti se bouří na internetu

  • 767
Poskytovatel vysokorychlostního internetu UPC posílá na desítky svých bývalých klientů vymahačskou agenturu. Žádá od nich desetitisíce korun za to, že nevrátili zapůjčený modem nebo set top box v hodnotě pár set korun. Exekuce hrozí i zákazníkům, kteří tvrdí, že zařízení vrátili včas.

Částka, kterou mají bývalí klienti zaplatit společnosti Český inkasní kapitál (ČIK), často převyšuje i 20 tisíc korun. Jan Votočka z Občanského sdružení spotřebitelů Test říká, že společnost má na náhradu škody za nevrácené zařízení právo. Výše smluvní pokuty však podle něj mnohonásobně převyšuje hodnotu nevrácené věci.

Vymáhání dluhu předcházel u bývalých zákazníků podobný scénář. Bezplatně si zapůjčili modem nebo set top box, který měli po ukončení smlouvy do sedmi dnů vrátit. Podle smluvních podmínek je to možné jen poštou. Některým klientům však hrozí pokuta, i když zařízení poštou vrátili.

Modem jsem vrátila, teď mám platit pokutu...

"Pár dní potom, co u mě doma technik z UPC modem odpojil, jsem přístroj společnosti poštou odeslala," popisuje začátek trampot Lenka Kašpárková. Tvrdí, že ji nikdo kvůli modemu nekontaktoval, a tak žila v domnění, že je vše v pořádku.

Za rok a půl se však společnost připomněla prostřednictvím firmy Český inkasní kapitál. Ta následně poslala Kašpárkové dopis, v němž stálo, že má zaplatit téměř 6 500 Kč. Pět tisíc ze sumy tvořila smluvní pokuta za nevrácení modemu, zbytek byl úrok z prodlení. Jenomže potvrzení od pošty, že modem vrátila, už po roce a půl neměla.

O podobných problémech s UPC diskutuje přes devadesát lidí na sociální síti Facebook, další popisují své potíže v diskusi blogu fushal.net. Lidé si nejčastěji stěžují, že se je firma po rozvázání smlouvy nepokoušela kontaktovat jinak než poštou - zpravidla na adresách, kde už nebydleli. Firma měla přitom jejich e-maily a telefonní kontakty.

"K upozornění na případný dluh sice nemá firma ze zákona povinnost, ale kdyby to udělala, řadě problémů s klienty se vyhne," vysvětlil Votočka.

Diskuse nespokojených klientů UPC

O zkušenostech bývalých klientů UPC čtěte zde

Mluvčí UPC František Malina odmítá, že by se firma chovala nekorektně a odkazuje na všeobecné smluvní podmínky. Brání se také kritice, že společnost s klienty před předáním pohledávky vymahačům nekomunikuje. "Ještě než neuhrazenou pohledávku postoupíme agentuře, snažíme se dlužníka různými způsoby, například mailem, telefonicky, písemně či SMS nejméně pětkrát kontaktovat. Celý proces trvá několik týdnů až čtyři měsíce," uvedl mluvčí.

Klientům také vadí, že UPC v minulosti bez jejich vědomí měnila smluvní podmínky. "Když jsem podepisovala smlouvu, ve všeobecných podmínkách bylo uvedeno, že pokud zařízení nevrátím, budu ze strany UPC pokutována částkou rovnající se stoprocentní hodnotě zapůjčeného zařízení," říká Lenka Kašpárková. Teď po ní chce pět tisíc, hodnota zapůjčeného modemu přitom byla dva tisíce.

I v tom vidí Jan Votočka problém. "Vzhledem k nepřiměřenosti smluvní pokuty je podle nás ujednání o smluvní pokutě neplatné," sdělil. UPC ale trvá na svém a připouští, že se s klienty může soudit.