Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Uprchlíci v Calais prodražují dopravu do Británie, situace se nelepší

  1:01aktualizováno  1:01
Čeští exportéři musí platit i přes zlevnění nafty více peněz za pozemní dopravu do Velké Británie. Důvodem jsou velké problémy dopravců s davy uprchlíků ve francouzském Calais, kteří se snaží přes kamiony do ostrovního státu dostat. Situace, která se začala vyhrocovat loni v létě, se dle zástupců dopravců nezlepšuje.

Problémy s uprchlíky jsou delší dobu, situace se začala vyhrocovat loni v létě. | foto: AP

„Situace se rozhodně nezlepšuje. Nikdo to pořádně neřeší. Mám pocit, že se čeká, až se tam stane něco vážného,“ říká Vladimír Starosta, prezident sdružení autodopravců Česmad Bohemia a šéf dopravní firmy OK Trans.

Z Česka jezdí podle odhadů Česmadu kolem 200 kamionů týdně. Někteří se na loď dostanou bez větších problémů, jiní naopak čelí útokům uprchlíků. „Jsou často velmi agresivní. Stalo se například že hodí přes čelní sklo deku a řidič nic nevidí,“ podotkl Starosta. Nejhorší je podle něj situace kolem jedné hodiny ráno, kdy policie prakticky nezasahuje.

Fotogalerie

Jeho společnost má v Calais velmi nepříjemné zkušenosti. Do Velké Británie vozí z Česka pneumatiky do britských automobilek, uprchlíci se snaží dostat do nákladního prostoru. Podle britských zákonů pak může za každého uprchlíka řidič dostat pokutu až dva tisíce liber.

„O pokuty se soudíme, něco jsme už vyhráli,“ dodal Starosta. I když jsou na francouzské straně rentgeny, často ani ty uprchlíky v návěsu neodhalí.

Objevují se ale i jiné komplikace: několikrát se stalo, že uprchlíci dojeli s nákladem až přímo do automobilky. V takovém případě se musí řidiči s nákladem otočit a odvézt ho zpět, protože ho zákazník odmítne převzít kvůli znečištění. Jednou si uprchlíci spletli i směr kamionu a namísto do Británie se dostali až do Česka přímo do továrny.

„Všechno toto jsou náklady navíc. Zákazník naštěstí situaci chápe a respektoval naše zdražení,“ dodal Starosta. Problém mají dopravci i s pojištěním. „Buď nechtějí platit plnění, nebo nás nechtějí pojistit,“ dodal.

Podle něj není řešení ani jezdit jinudy či přeložit pneumatiky na vlak, protože je to výrazně dražší. Někteří dopravci ale začali nakládat kamiony na vlak a projíždějí Eurotunelem, následně pak rozváží zboží po Velké Británii.

Zvyšování cen potvrzují i jiní dopravci. „Z důvodu snížení kapacity kamionů a dopravců, kteří tam jsou ochotni jezdit, došlo k navýšení ceny. Zákazníci jsou nicméně o této složité situaci informováni z médií a navýšení cen přeprav akceptují. Někdy jako přepravci hledáme jiné alternativní cesty mimo Calais, které jsou ale kilometrově i časově delší. a z toho důvodu také dražší,“ říká Tomáš Holomoucký, jednatel DB Schenker.

Francie chce vystěhovat migranty z Džungle:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)
Do práce na 3,5 dne. Německé odbory chtějí umožnit kratší pracovní dobu

Odborová organizace IG Metall, která Němcům před více než dvaceti lety zkrátila pracovní týden na 35 hodin, připravuje novou kampaň. Jejím cílem je během...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
V Kyrgyzstánu mohou kvůli Liglassu padat hlavy, firma varuje před arbitráží

Obvinění z blamáže i volání po padání hlav ve vládě zní v Kyrgyzstánu v souvislosti s aférou okolo české firmy Liglass Trading. Ta měla podle dohody s...  celý článek

Ilustrační foto
Od Applu k Amazonu. EU šetří nadnárodní korporace kvůli nízkým odvodům

Není to tak dávno, co se v médiích psalo o společnosti Apple ve spojení s odváděním nízkých daní v Irsku. Tehdy se Evropská unie zaměřila i na jiné nadnárodní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.