Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Uprchlíci v Calais prodražují dopravu do Británie, situace se nelepší

  1:01aktualizováno  1:01
Čeští exportéři musí platit i přes zlevnění nafty více peněz za pozemní dopravu do Velké Británie. Důvodem jsou velké problémy dopravců s davy uprchlíků ve francouzském Calais, kteří se snaží přes kamiony do ostrovního státu dostat. Situace, která se začala vyhrocovat loni v létě, se dle zástupců dopravců nezlepšuje.

Problémy s uprchlíky jsou delší dobu, situace se začala vyhrocovat loni v létě. | foto: AP

„Situace se rozhodně nezlepšuje. Nikdo to pořádně neřeší. Mám pocit, že se čeká, až se tam stane něco vážného,“ říká Vladimír Starosta, prezident sdružení autodopravců Česmad Bohemia a šéf dopravní firmy OK Trans.

Z Česka jezdí podle odhadů Česmadu kolem 200 kamionů týdně. Někteří se na loď dostanou bez větších problémů, jiní naopak čelí útokům uprchlíků. „Jsou často velmi agresivní. Stalo se například že hodí přes čelní sklo deku a řidič nic nevidí,“ podotkl Starosta. Nejhorší je podle něj situace kolem jedné hodiny ráno, kdy policie prakticky nezasahuje.

Fotogalerie

Jeho společnost má v Calais velmi nepříjemné zkušenosti. Do Velké Británie vozí z Česka pneumatiky do britských automobilek, uprchlíci se snaží dostat do nákladního prostoru. Podle britských zákonů pak může za každého uprchlíka řidič dostat pokutu až dva tisíce liber.

„O pokuty se soudíme, něco jsme už vyhráli,“ dodal Starosta. I když jsou na francouzské straně rentgeny, často ani ty uprchlíky v návěsu neodhalí.

Objevují se ale i jiné komplikace: několikrát se stalo, že uprchlíci dojeli s nákladem až přímo do automobilky. V takovém případě se musí řidiči s nákladem otočit a odvézt ho zpět, protože ho zákazník odmítne převzít kvůli znečištění. Jednou si uprchlíci spletli i směr kamionu a namísto do Británie se dostali až do Česka přímo do továrny.

„Všechno toto jsou náklady navíc. Zákazník naštěstí situaci chápe a respektoval naše zdražení,“ dodal Starosta. Problém mají dopravci i s pojištěním. „Buď nechtějí platit plnění, nebo nás nechtějí pojistit,“ dodal.

Podle něj není řešení ani jezdit jinudy či přeložit pneumatiky na vlak, protože je to výrazně dražší. Někteří dopravci ale začali nakládat kamiony na vlak a projíždějí Eurotunelem, následně pak rozváží zboží po Velké Británii.

Zvyšování cen potvrzují i jiní dopravci. „Z důvodu snížení kapacity kamionů a dopravců, kteří tam jsou ochotni jezdit, došlo k navýšení ceny. Zákazníci jsou nicméně o této složité situaci informováni z médií a navýšení cen přeprav akceptují. Někdy jako přepravci hledáme jiné alternativní cesty mimo Calais, které jsou ale kilometrově i časově delší. a z toho důvodu také dražší,“ říká Tomáš Holomoucký, jednatel DB Schenker.

Francie chce vystěhovat migranty z Džungle:

Autor:



Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Firma umí vytisknout lidské ucho a nos, pomáhá omezit testy na zvířatech

Švédská firma vyrobí na 3D tiskárně i lidské ucho

3D tiskárny jsou dnes už schopné vyrobit části lidského těla. Průkopníkem této technologie je švédská firma Cellink,...

Státní svátky jsou nuda. Zaměstnanci Spotify si volí vlastní

Logo provozovatele streamovací služby Spotify

Švédský provozovatel streamovací služby Spotify nabídl svým zaměstnancům po celém světe další benefit. Místo...

Vlak v Japonsku vyjel o 20 vteřin dříve. Společnost se omluvila

Rychlovlak šinkanzen vjíždí do stanice Kjóto.

Několikaminutové zpoždění vlaků na českých železnicích pro cestující nebývá překvapením. V Japonsku jsou vlaky však...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.