Návrh vrátit poště monopol na tzv. "direct mail" přišli Jaromír Schling a Josef Hojdar a poslanci ho podpořili. Novela poštovního zákona teď čeká na poslední projednávání ve sněmovně.
Hlavním konkurentem České pošty je společnost Mediaservis.
"Do infrastruktury jsme investovali stovky milionů. České poště jsme jako jediní v Česku schopni konkurovat. Výsledkem byl pokles ceny služby a růst její kvality," vyjádřil se minulý týden jednatel Mediaservisu Michal Koliandr.
Z celkových 850 milionů korun, které firmy za rok za reklamní zásilky utratí, dokáže Mediaservis poště ukousnout asi padesát milionů.
Podle Bednáře ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nemůže souhlasit se opětovným zavedením monopolu a zpětnou regulací. Nynější služby, na které má Česká pošta výhradu, už by se neměly podle něj dále rozšiřovat.
To je i v souladu s pohledem Evropské unie, která už několik let považuje trh s rozesíláním adresné pošty za otevřený všem firmám.
Pošta nesouhlasí
Podle mluvčího pošty Ladislava Vančury se firma liberalizaci trhu nebrání, ale bojí se, že se konkurenti vrhnou jen na lukrativní místa pro doručování, tedy velká města. Koliandr z Mediaservisu však připomíná, že firma obsluhuje celou republiku.
"Nechováme se nepřirozeně, když chceme, aby nám zdroje neubývaly," řekl nedávno Vančura. A právě kontrola trhu s direct mail by do budoucna znamenala pro poštu významné a jisté příjmy.
Liberalizuje se i v unii
Kristián Chalupa z tiskového odboru antimonopolního úřadu dříve uvedl, že ÚOHS bude proces schvalování novely poštovního zákona podrobně sledovat.
Podle názoru ÚOHS lze očekávat další postupné otevírání trhu poštovních služeb. Platná směrnice EU ukládá Evropské komisi, aby vypracovala studii o plné liberalizaci služeb pošty od roku 2009. Evropské země přitom postupují různě, například Finsko, Švédsko a Estonsko nemají žádnou oblast služeb vyhrazenu pro jedinou firmu.