Úřad pokutoval žluté autobusy. Mezi Prahou a Brnem jezdily pod cenou

  12:00aktualizováno  15:39
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil společnosti Student Agency pokutu 6 milionů korun za to, že jezdila v roce 2007 mezi Prahou a Brnem s autobusy jen za padesát korun. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a chce se odvolat a případně zvážit další postup.

Radim Jančura, majitel Student Agency. | foto: Radek Miča, MAFRA

Informaci potvrdil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. "Rozhodnutí je velký nesmysl, proti kterému se budeme bránit," řekl Ondrůj.

Antimonopolní úřad rozhodl po více než dvou letech, kdy si na nízké ceny stěžovala společnost Asiana. Tehdy se na úřad obrátila kvůli tomu, že po jejím příchodu na tuto linku zlevnila Student Agency ceny kreditových jízdenek na padesát korun, což podle jejího jednatele Alexeje Litvina byla podnákladová cena. Student Agency, která má na autobusovém spojení mezi Prahou a Brnem dominantní podíl, se ale hájí tím, že šlo o nabídku jen pro určitý typ klientů: majitele kreditových jízdenek. Antimonopolní úřad se zatím k rozhodnutí nevyjádřil.

Ze sporu tehdy těžili hlavně cestující, kteří mohli jezdit mezi Brnem a Prahou za padesátikorunu. Souboj vedli dva největší letenkáři i na lince mezi Prahou a Karlovými Vary, odkud také Asiana nakonec odešla.

"Vítáme rozhodnutí ÚOHS. Nyní budou následovat další právní kroky naší společnosti, tak aby bylo zřejmé, že nekalé praktiky se konkurenci nevyplatí," reagoval ředitel Asiany Alexej Litvin. Firma bude navíc zvažovat, zda nedá žlutou konkurenci k soudu. "Myslím, že můžeme žádat o odškodnění nebo ušlý zisk," řekl Litvin.

Jančura: České dráhy jezdily ještě levněji

"Toto rozhodnutí jde proti zájmům cestujících, kteří profitují z konkurenčního boje a omezí možnost nabízení akčních cen. Budeme požadovat, aby stejným metrem úřad posuzoval i dopravce, kteří nabízejí podobné obchodní nabídky či jiné relační slevy", říká Radim Jančura, majitel Student Agency. Asiana se loni z linky stáhla.

Úřad řešil celý případ nezvykle dlouho. Podle Jančury se ale dopustil řady neodborností, například nechtěl vést dokazování, špatně vymezil relevantní trh, když do něj vůbec nezahrnul vlakové spojení mezi Prahou a Brnem, kde České dráhy rovněž nabízely akční slevy.

"České dráhy nabízely jízdné za 35 korun, ale to úřad nevzal vůbec v potaz," podotkl Jančura. Podle něj jsou absurdní i jiné části rozhodnutí. "Služby společnosti Student Agency označil za dlouhodobě kvalitní, což vede zákazníky k loajalitě a z pohledu úřadu je toto problém pro volnou soutěž," podotkl Jančura.

"ÚOHS svým rozhodnutím říká, že větší operátor může pouze slepě přihlížet, jak mu nově příchozí konkurence díky svým cenovým nabídkám odvádí zákazníky a podle ÚOHS nemůže na toto jednání reagovat úpravou ceny," dodal Jančura.

"To rozhodnutí je tak absurdní a nesmyslné, že nám otvírá cestu k železnici. Podle tohoto rozhodnutí na nás nemohou České dráhy zaútočit nižšími cenami," dodal Jančura.

ÚOHS řešil v minulosti už jiný spor o žluté autobusy. Šlo o případ vjezdu na liberecké autobusové nádraží, tehdy dostala společnost ČSAD Liberec pokutu dva miliony korun.

Asiana může mít šanci na náhradu škody

Případ začal zkoumat ÚOHS už v době, kdy ho vedl Martin Pecina a jeho místopředsedou byl Robert Neruda. "Jsem přesvědčen, že Úřad musel rozhodnutí opřít o kvalitní ekonomickou analýzu, aby rozhodnutí obstálo i v následném soudním přezkumu," míní Neruda, který dnes působí v advokátní kanceláři Havel & Holásek.

Pokuty se odvíjí podle velikosti trhu, na kterém k nekalému jednání došlo. Podle Nerudy může být výše pokuty ovlivněna skutečností, že se Úřad problematikou predátorských cen zabýval poprvé. Délka řízení je podle něj způsobena tím, že šlo o první případ, kdy úřad použil takzvaný více ekonomický přístup.

"Více ekonomický přístup vyžaduje skutečnou analýzu chování spotřebitelů, nikoli pouhé přejímání rozhodovací praxe jiných soutěžních úřadů," dodal Neruda. Podle něj je toto rozhodnutí precedentem. "Úřad poprvé autoritativně řekl, co považuje za predátorské jednání. Také se nutně musel vyjádřit k námitce, že Student Agency pouze reagovala na obdobné chování konkurence. To, jak se s tímto úřad vypořádal, bude mít velký význam i pro podniky působící v jiných sektorech, které čelí razantnímu vstupu nových konkurentů na trh". Platí přitom, že Asiana má teď lepší možnost domáhat se na základě tohoto rozhodnutí náhrady škody od Student Agency.

Student Agency musí pokutu zaplatit do 90 dnů po nabytí právní moci, firma se ale odvolá.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Japan Airlines zpřísnily testy na alkohol, za opilého pilota si šéf snížil plat

Boeing 747SR-46 s imatrikulační značkou JA8119. Tento stroj se v srpnu 1985...

Nový systém dechových zkoušek svých zaměstnanců zavádí společnost Japan Airlines. Je to zjevně následek toho, jak její...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Najdete na iDNES.cz