Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) označil dodatek za nezákonný již na začátku března. -(více zde) Nyní zamítl odvolání firmy Kapsch proti tomuto rozhodnutí.
Úřadu vadilo na dodatku několik věcí. "Pro první čtvrtletí byla snížena minimální povinná účinnost systému na 85 procent a změnily se obchodní podmínky týkající se cen nových prací," řekl šéf ÚOHS Martin Pecina.
Antimonopolním úředníkům vadilo také to, že dodatek prodlužoval lhůtu pro dokončení II. etapy až do konce června 2007 a že ministerstvo souhlasilo s provizorním napájením mýtných bran dieselovými agregáty.
Podle úřadu se jednalo o novou veřejnou zakázku a zadavatel, tedy stát, měl vypsat nové zadání. To se ale nestalo.
Ministerstvo dopravy nemusí za chybu platit
ÚOHS však i přes konstatování, že dodatek porušoval zákon, neuložil za chyby žádnou sankci.
"Úřad neuložil zadavateli pokutu, protože změny v dodatku podstatně neovlivnily pořadí nabídek a ministerstvo předtím, než došlo k plnění uzavřením druhého dodatku, přeneslo související náklady na Kapsch, zdůvodnil rozhodnutí Pecina.
Kapsch se i tak může obrátit na brněnský krajský soud. Samotný dodatek antimonopolní úřad zrušit nemůže, na podnět ministerstva či Kapsche by to mohl udělat soud.
ÚOHS se zabýval také dalšími dodatky ke smlouvě mezi státem a společností Kapsch. Jeho pravomoci jsou ale omezené, protože Kapsch už na systému pracuje. Jeho první část je již hotová, připomněla ČTK.
Mýto od ledna platí na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic vozy těžší než 12 tun. Od příštího roku by ho však mohly platit i malé náklaďáky nad 3,5 tuny, a to i na silnicích 2. a 3. třídy. Ministři však větší podrobnosti o tom, kdo přesně bude mýto platit a v jaké výši, tají. - více zde
Zatím se na něm vybralo asi 3,5 miliardy korun. Státní fond dopravní infrastruktury počítá, že by za celý rok mělo mýtné vynést zhruba pět miliard korun.
Chronologie případuProsinec 2005 ÚOHS na podnět firem Autostrade a Sdružení Mytia zahájil správní řízení týkající se tendru na elektronické mýtné. Zdroj: ÚOHS |