Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

  15:00aktualizováno  15:00
Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Na trase mezi Prahou a Ostravou jde dopravcům o stamiliony. Soukromníci vymáhají na Českých drahách soudně ztráty. | foto: České dráhy

Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává.

Serveru iDNES.cz informaci potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje z Českých drah. Společnost oficiálně mlčí, což je v případě kontrol z Evropské komise běžný postup.

Antimonopolní úřad akci nepotvrdil ani nevyvrátil. Mluvčí Martin Švanda rovnou odkázal na Evropskou komisi. Mluvčí Evropské komise pro oblast hospodářské soutěže Ricarda Cardoso nechtěl případ rovněž komentovat. „Probíhající šetření nikdy nekomentujeme, proto k tomu aktuálně nemohu nic říct,“ řekl iDNES.cz Cardoso.

České dráhy tvrdí, že neprodělávaly

Spor o zneužití dominantního postavení řeší ÚOHS už přes pět let. Jasno má do případu přinést posudek Univerzity Pardubice, který zhodnotí posudky soukromých dopravců i Českých drah a ukáže, zda po zlevnění před nástupem konkurence nezačaly České dráhy prodělávat. Státní dopravce dlouhodobě jakékoliv zlevnění pod náklady odmítá.

Případný kladný verdikt ve prospěch soukromníků může být pro soukromé dopravce doslova pohádkovou výhrou. Žalují totiž České dráhy kvůli vzniklým škodám o stovky milionů korun.

Soukromníci se už v minulosti na Evropskou komisi obrátili, zatím se ale nedočkali žádné akce. Nynější zásah může vše změnit.

Žaloba o stamiliony

Ve stejné kauze ale už soukromníci utrpěli jednu prohru. Loni soud zatím nepravomocně zamítl žalobu Leo Express na České dráhy o náhradu škody ve výši 418 milionů korun za údajné predátorské ceny.

Soukromý dopravce Leo Express, který v roce 2013 na trase prodělal 159 milionů korun, zažaloval České dráhy o 380 milionů korun kvůli údajně podnákladovým cenám. RegioJet z holdingu podnikatele Radima Jančury loni zažaloval státního železničního dopravce o 717 milionů korun.

České dráhy po nástupu žluté konkurence RegioJet v roce 2011 zlevnily základní jízdné z Prahy do Ostravy na 290 korun ze 438 korun. Na ostatních trasách však dopravce ceny nesrazil. Následovala cenová válka, v níž se soukromníci s ČD přebíjeli o výhodnější jízdné. Leo Express se v tomto souboji dostal až na 79 korun (více čtěte Praha - Ostrava 79 Kč).

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy. Ceny v některých obdobích klesly pod 100 korun, běžné jízdné u RegioJetu je nyní například 150 korun. RegioJet ale tvrdí, že i při takové ceně vydělává.

U Evropské komise si už v minulosti stěžoval Leo Expres. „Dlouhodobě kritizujeme netransparentnost vykazování komerční a závazkové dopravy. ČD vykazují dlouhodobě ztráty v segmentu osobní dopravy a nikdo ještě nebyl schopný vysvětlit z čeho vlastně tyto ztráty vznikají,“ řekl Petr Köhler z Leo Express.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz