Dráhy s Buzkovou uspěly proti soutěži na rychlíky. Tendr zrušil ÚOHS

  8:37aktualizováno  8:37
První rychlíková soutěž po třech letech skončila fiaskem. Tendr, který prosazovalo ministerstvo, zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vyhověl stížnosti Českých drah. Ty mohou být v klidu, že zatím nepřijdou o provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. A navíc si nejspíš zajistily přísun ministerských peněz na další roky.

Motorový vůz řady 843, Jeden z nejrozšířenějších typů na neelektrifikovaných tratích. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

České dráhy v soutěži ministerstva dopravy na provoz rychlíkové linky R16 Plzeň–Most nabídly výrazně vyšší cenu než konkurence. ÚOHS tím vyhověl stížnosti drah, jež se cítily v prvním tendru na rychlíky po více než třech letech diskriminovány.

V rozhodnutí dal antimonopolní úřad za pravdu Českým drahám, které ve sporu právně zastupuje bývalá ministryně školství Petra Buzková.

Ťokův boj s ÚOHS

ÚOHS a ministerstvo dopravy se aktuálně nemají příliš v lásce a rozhodnutí úřadu to potvrzuje. Ministr dopravy Dan Ťok pravidelně kritizuje šéfa ÚOHS Petra Rafaje, jeho úřad zase ministerstvu ruší soutěže.

„Jde o další rozhodnutí, ve kterém jde úřad, který má chránit hospodářskou soutěž, proti duchu soutěžení a otevírání trhu,“ komentoval verdikt úřadu Ťok a pokračoval kritikou Českých drah: „Měly by se místo blokování soutěží začít starat o to, jak v konkurenci obstát a nabízet co nejlepší služby.“

Českým drahám se například nelíbilo, že na rozdíl od jiných dopravců musí uznávat režijní jízdenky nebo se starat navíc o nádraží. Drahám pomohl zákon z roku 2002, podle něhož musí uznávat režijní jízdenky ve svých vlacích. Ministerstvo to přímo u rychlíkových soutěží nepožaduje, přesto dráhy trvají na tom, že by byly uznáváním jízdenek znevýhodněny.

V oblasti režijních jízdenek totiž dnes panuje bizarní situace. České dráhy musí ze zákona vozit téměř zdarma cestující i z řad zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty. Téže firmě přitom platí ročně miliardy korun za použití kolejí.

„Předmětná podmínka týkající se režijního jízdného má vliv na hodnocenou výši kompenzace,“ uvedl ÚOHS. Když úřad zkoumal rozklad na soutěž na rychlíky Olomouc–Ostrava, kterou nakonec zrušil ministr Žák, stejná věc mu nevadila.

ÚOHS kromě zrušené soutěže přikázal ministerstvu dopravy uhradit 30 tisíc korun na náklady řízení. Rozhodnutí není ještě pravomocné, ministerstvo dopravy proti němu podá rozklad a chystá brzy vypsání dalších soutěží. Pokud bude úřad trvat na svém výkladu, chce resort změnit zákon a režijní jízdenky zrušit.

Dráhy letos úspěšně zablokovaly už druhou soutěž, dokončená není ani zakázka Jihočeského kraje.

Nejlevněji by jezdila Arriva a GW Train Regio

Verdikt antimonopolního úřadu štve rovněž konkurenci Českých drah. Ta nabídla v samotné soutěži výrazně nižší cenu za ujetý kilometr než České dráhy. Nejníže šly s cenou firmy GW Train Regio a Arriva vlaky.

„Je to pro nás velké zklamání. ČD se snaží bránit konkurenci všemi cestami. Věřím, že to ministerstvo dopravy neodradí a soutěž vypíše znovu. Jsme připraveni začít od prosince 2016 na trati Plzeň–Most jezdit. Je to stále reálné,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz