Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Úřady alkohol hájí. To je skandál,“ říká bojovník proti pivním slavnostem

  11:58aktualizováno  11:58
Jediný aktivista z Brna dohnal české pivovary k tomu, že se teď bojí pořádat pivařské soutěže. Milan Berka ze sdružení Kontext bedlivě sleduje reklamní kampaně i akce výrobců piva, a kdykoli se mu něco nezdá, rozesílá stížnosti.

Aktivista Milan Berka | foto: Monika TomáškováMF DNES

ČTĚTE TAKÉ:
BERNARD: NA PIVNÍ SOUTĚŽE MÁME PLNÉ PRÁVO
Stanovisko majitele pivovaru Bernard
 

Zákon o reklamě totiž říká, že reklama nesmí nabádat k nadměrnému požívání alkoholu. Stejně citlivě vnímá spojení alkoholu s dětmi a dopravními prostředky.

Většinou vede boj s větrnými mlýny. Ale párkrát uspěl. Třeba jihočeský Platan dostal nedávno na jeho podnět pokutu pět tisíc korun. Za to, že organizoval klání, při nichž čtyřčlenná družstva v hospodách měla vypít do půl hodiny co nejvíc piv.

* Pivovary se kvůli vám bojí pořádat soutěže. Považujete to za úspěch?
Úspěchem je to, že Brno má teď v celé republice ostudu. Na květnové valné hromadě Národní sítě Zdravých měst, kam Brno patří, padl návrh na jeho vyloučení. Důvodem bylo dlouhodobé neplnění členských povinností. Valná hromada to sice odmítla, ale všichni a hlavně ředitel sítě o tom velmi dobře vědí.

* Vyloučení hrozilo Brnu kvůli tomu, že primátor v květnu převzal záštitu nad Radničními dny s malými pivovary?
To byl jen jeden z argumentů. Těch důvodů bylo víc, včetně Krále výčepních (akce, která probíhá v Brně na veletrhu Pivex - pozn. red.). Nastřádaly se za delší dobu.

* Pustil jste se také do pivovaru Chodovar na Tachovsku...
U Chodovaru je největší problém, že jeho reklama je cíleně zaměřená na děti. Opakovaně pořádá pivařskou zahradu s pivovarským vodníkem Pivílkem.

* Ten ale asi dětem pivo nenabízí...
Chodovar spojuje reklamu na alkoholický nápoj s akcí zaměřenou na děti. Já se domnívám, že je to porušení zákona. Od toho je tu Krajský živnostenský úřad, aby tu věc posoudil. Stížnost jsem poslal.

* Co dál máte v hledáčku?
Zajímali jsme se třeba o akci pivovaru Pernštejn v Pardubicích. Na pivních slavnostech chtěli mít skluzavku pro děti, díky nám tam nakonec nebyla. Na pivních slavnostech ve Vratislavicích u Liberce měli zase půjčovat motorové terénní čtyřkolky, a na základě našeho upozornění od toho upustili.

* Jste také ve sporu s pivovary z Vysočiny...
Tam šlo o aktivity pivovaru Rebel a pivní festivaly v Ledči nad Sázavou a Třebíči. Podali jsme na ty slavnosti stížnost, ale úřad tři kauzy zamítl. Přitom působení na děti tam prokazatelně bylo. Je nepřípustné, aby pro pivní slavnosti platila pravidla typu děti vstup zdarma nebo děti do 130 centimetrů vstup zdarma.

* Měli by snad rodiče za ně vstupné platit?
Pivní slavnosti by měly být otevřené jen osobám od osmnácti let. V Třebíči třeba jde o jednu z největších přehlídek, loni tam podle pořadatelů bylo 16 tisíc lidí a vytočilo se 600 sudů piva. Až patologický důraz se přitom klade na různé silácké soutěže, na celém náměstí jsou obří výčepní stany a všude spousta ožralců. Je to velmi oblíbené ze strany mládeže, což je chyba. Ale pivovary to dělají úmyslně.

* Chystáte nějakou stížnost přímo na jižní Moravě?
Teď bude aktuální problém Blanska a Boskovic. Patří totiž také mezi Zdravá města, a přitom jejich starostové nedávno podepsali dohodu o společné propagaci regionu s pivovarem Černá Hora. Je to skandál.

* Právě kvůli členství Blanska a Boskovic v síti Zdravých měst, předpokládám.
Jistě. Měli by uskutečňovat svůj závazek, že budou omezovat alkohol, ne uzavírat takové smlouvy. Černá Hora zve na své akce Michala Nesvadbu z Kouzelné školky, prodává limonádu v pivních lahvích. Toho by si představitelé Zdravých měst měli všímat.

* Nejde se na to dívat tak, že města podepsala dohodu s významnou firmou regionu, protože v rozpočtu peníze na propagaci nemají?
Musejí si vybrat. Buď budou součástí projektu Zdravá města a pak budou poctivě uplatňovat jeho zásady, nebo odstoupí, založí si pivní město a budou programově propagovat alkohol.

* Proč jste se vůbec pustil do boje proti pivařským akcím?
Evropský akční plán o alkoholu výslovně doporučuje přísné omezení konzumace a propagace alkoholických nápojů.

* Dobře. Ale vaše aktivita asi nevznikla tak, že byste si přečetl akční plán a rozhodl se, že budete pracovat na jeho naplnění.
No, ono co se týče toho akčního plánu, tak ten má velký význam. A už na zasedání Světové zdravotnické organizace ve Florencii v roce 1999 zaznělo, že hlavní překážkou uskutečnění akčního plánu je stále agresivnější reklama na alkohol. Takže my se zabýváme skutečně tím, co je největší problém související s alkoholem v České republice.

* Proč jste si vybral zrovna alkohol?
V Česku je to drogový problém číslo jedna. Máme řadu protidrogových institucí, které ale mlčí k takovým akcím, jako jsou zmíněné brněnské Radniční dny s pivem nebo Bierfest v Olomouci, který zahajoval olomoucký primátor naražením sudu. To jsou skandální věci. Zabýváme se tím, protože se tím nikdo jiný nezabývá.

* Většina lidí pivo pije, chutná jim a na podobné akci se dobře pobaví.
Národní strategie protidrogové politiky je závazná pro města, kraje a jejich představitele. Nelze zabránit tomu, aby si kdokoli dal pivo nebo kořalku. Ale že to podporují městské a krajské úřady, primátoři a hejtmani, je špatně.

* Tomu argumentu rozumím. Přesto. Česká kultura s pivem souvisí, jsme pivařský národ.
Bohužel. Problémy, které to přináší, jsou vidět v celé společnosti. Ať už je to násilí, rozvody či dopravní nehody.

* Chcete tím říct, že lidé se kvůli pivu víc rozvádějí?
Neznám ta čísla nazpaměť, ale alkohol je spolu s nevěrou hlavním důvodem vysoké rozvodovosti v Česku. Policejní statistiky zase ukazují, že ať už jde o dopravní nehody nebo násilné trestné činy včetně znásilnění a zneužívání dětí, platí, že valná část těchto činů je páchaná pod vlivem alkoholu. Ještě bych zdůraznil, že děti v České republice začínají s alkoholem nejdřív ze všech zemí Unie a alkoholová reklama je často zaměřená právě na ně.

* Děti pít nemají, to je jasné. Chcete, aby vůbec nepili ani dospělí? Nebo aby pili méně?
Světová zdravotnická organizace stanovuje, že průměrná spotřeba alkoholu na osobu a rok by v čistém lihu neměla přesáhnout šest litrů. U nás je to dlouhodobě deset litrů. Celá společnost na to doplácí.

* Vystudoval jste práva. Protialkoholovým aktivitám kulturního sdružení Kontext se věnujete na celý úvazek, nebo máte jiné zaměstnání?
Mým zaměstnáním je, že se starám o babičku. Aktivity proti alkoholové reklamě jsou ryze nekomerční nezávislou iniciativou.

* Vy sám chodíte do hospod?
Ne. Nemám důvod.

* A co když se chcete pobavit s přáteli, někam si s nimi zajít?
Zajdeme si radši na čaj než někam, kde všichni popíjejí alkoholické nápoje a kde je zakouřeno.

* Jste úplný abstinent?
Nepiju už řadu let. Je to výsledek dlouhodobého vývoje.

* Prý jste si zasedl na pivaře a ostatní alkohol příliš neřešíte.
O tom nevím. Podle údajů Českého statistického úřadu je u nás roční spotřeba piva na hlavu 150 litrů, což znamená první místo na světě. V přepočtu na čistý líh se ho z piva vypije stejně jako z vína a lihovin dohromady. Pivo je u nás nejužívanější a také je největším problémem.

* I přesto, že obsah alkoholu má nejnižší?
Statistika mluví jasně. Z deseti litrů čistého lihu připadá polovina na pivo. To svědčí o mnohém a je to dost závažná cifra.

* Tím chcete naznačit, že střídmě se u nás pivo nepije?
Střídmě se nepije v žádném případě. Vždyť statistika zahrnuje kojence, seniory, a i tak je to číslo enormní. Žijeme v alkokracii. Zkušenosti, které máme s úřady, to stále dokazují. Všichni alkohol obhajují.

* Víte, lidé to mají rádi. Těší se celý týden na pátek, kdy půjdou s přáteli do hospody.
Ale toto je potřeba neposuzovat subjektivně, ale pohlížet na věc optikou celé společnosti. Třeba statistiky o pití alkoholu mezi dětmi, to je hrozné. A problémy, které z extrémně vysoké spotřeby alkoholu vznikají, ani vyšší spotřební daň nepokryje.

STRÁNKY SDRUŽENÍ KONTEXT NAJDETE ZDE

Autoři:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Další z rubriky

Čínské balíky se budou do Evropy rozvážet ze skladu u Prahy

Ilustrační snímek

Čínská společnost Huajie v Pavlově u Prahy buduje celoevropskou logistickou základnu pro internetové obchody z Číny....

Číňané na ústupu, CEFC se zbavila podílu v cestovce Canaria Travel

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Čínská skupina CEFC se zbavila svého 49,99procentního podílu v cestovní kanceláři Canaria Travel, který loni v říjnu...

Úředníci doporučovali nevidomým levnější pomůcky, spor s firmou vyhráli

Ilustrační snímek

Po téměř čtyřech letech sporu mezinárodní arbitři rozhodli. Český stát nemusí firmě podnikatele Jana Buchala zaplatit...

Najdete na iDNES.cz