Na úřadě práce v Havlíčkově Brodě dělí úředníky a nezaměstnané skleněné bezpečnostní přepážky. Mají chránit zaměstnance před agresivními klienty. | foto: Úřad práce ČR

Úřady práce zavedou přepážky jako na poště. Ochrání před agresory

  • 73
Loni zažili zaměstnanci úřadů práce skoro 400 útoků ze strany nezaměstnaných, letos za první čtvrtletí jich bylo 65. Vedení úřadu se proto rozhodlo, že mezi klienty a úřednice postaví skleněné přepážky a zavede SOS tlačítka.

„Rakovinu, ať máš v hubě!“; „Počkám si na tebe a rozkopu ti tvojí držku!“; „Tak nežer a něco dělej!“ - to je smutná ukázka slovních výpadů, které denně zažívají zaměstnanci úřadů práce. V 14 případech došlo i na fyzické napadení.

Nejvíc incidentů zažívají úřednice v Moravskoslezském kraji (loni 209), s velkým odstupem pak také ve Středočeském (46). Úřad už podal na agresory několik trestních oznámení.

„Postupně budeme na úřadech, kde je to prostorově možné, instalovat bezpečnostní přepážky s ochranným sklem jako na poště. Musí to být světlé vzdušné přepážky, aby byly příjemné pro klienta i pro zaměstnance,“ říká Kateřina Sadílková, generální ředitelka Úřadu práce ČR. Nové přepážky už mají v Brně v Polní ulici a v Havlíčkově Brodě.

Ochranka na úřadech

Agresivita klientů podle ní začíná být nekontrolovatelná. „Je to tím, jaká skupina lidí nám tam zůstala – mají problémy, handicapy, jsou frustrovaní, nespokojení se svým životem, drogově závislí. Ztrácejí kontrolu nad svým chováním,“ říká šéfka.

„Výsledkem je mnohdy zbytečný odchod kvalifikovaných zaměstnanců úřadů práce, kteří už nechtějí snášet trvalé napětí a stres na pracovišti,“ dodává. Úřad aktuálně zaměstnává přes 11 tisíc lidí.

Agresivita klientů ohrožuje nejen zaměstnance, ale i další klienty – starší lidi, maminky s malými dětmi, postižené - ti se pak na úřad bojí chodit. I proto už před dvěma lety úřady rozhodly využít dotace na zavedení asistentů prevence kriminality, kteří se rekrutují z řad nezaměstnaných a fungují nejen na úřadech práce jako neozbrojená ochranka (více čtěte zde). Komerční bezpečnostní služby využívají úřady také, navíc spolupracují s policií - strážníci se chodí několikrát denně na úřad ukázat.

Nejčastějšími terči útoků jsou pracovníci přidělující dávky hmotné nouze, z 99 procent jsou na těchto postech ženy. „Nejčastějšími důvody, proč klienti propadnou agresi, jsou nespokojenost s termínem výplaty dávky, její výše, nevyplacení v hotovosti, nepřiznání dávky, vyřazení z evidence uchazečů o práci či neochota doložit podklady nutné pro získání dávky,“ vyčísluje mluvčí úřadu Kateřina Beránková.

Protože skleněné přepážky nelze kvůli dispozici stávajících pracovišť postavit všude, chystají se i jiná opatření. V kancelářích se zavedou skleněné bezpečnostní dveře - aby bylo vidět, jestli klient neohrožuje úřednice. Zakázku zatím úřad nevypsal. Zaměstnanci také dostali školení, že nesmějí mít na stolech věci, které by bylo možno použít jako zbraně - například skleničky nebo nůžky. V kancelářích se také postupně budou instalovat nouzová SOS tlačítka, případně jiný způsob signalizace, jak přivolat pomoc kolegů.