Přežily přistání na řece Hudson, fúzi už ne. Další velká aerolinka končí

  20:01aktualizováno  20:01
Ze světového nebe zmizela další velká letecká společnost: US Airways. Americký dopravce, kterého celosvětově proslavil pilot Chesley Sullenberger zázračným přistáním na řece Hudson v New Yorku, definitivně zmizel o tomto víkendu ze světové letecké dopravy. Firma přešla pod American Airlines.

Letadlo US Airways po nouzovém přistáni do řeky Hudson v New Yorku. (15. leden 2009) | foto: Reuters

Sobotní Let 1939 ze San Franciska do Filadelfie společnosti US Airways byl na první pohled jedním z tisíců, které firma denně vypraví. Přesto vstoupí do dějin: byl definitivně poslední, který se uskutečnil pod značkou US Airways. Všechny ostatní už jsou pod kódem American Airlines. Číslo letu nebylo vybráno náhodně: v roce 1939 US Airways vznikly.

Sama historie US Airways je plná fúzí a spojování: původní název firmy byl All American Aviation, firma deset let fungovala jako letecká pošta v Pennsylvánii. Pak začala vozit lidi a po mnoha fúzích v roce 1997 začala používat jméno US Airways. Vydrželo do tohoto víkendu.

Fotogalerie

US Airways si s fúzemi pohrávaly delší dobu: dříve se mluvilo například o spojení s United Airlines, ze kterého vycouvaly.

Konec značky US Airways je o to zajímavější, že to byly právě ony, které se rozhodly koupit a spojit se s American Airlines, respektive s jejich vlastníkem, firmou AMR. Ta byla v době fúze v úpadku. Spojením z roku 2013 vznikla největší aerolinka na světě. Firma se rozhodla ale raději pokračovat dál pod značkou American Airlines.

Dnes jsou American Airlines Group největší aerolinkou na světě podle tržeb, za poslední finanční rok dosáhly tržby 42,7 miliard dolarů, zaměstnávají přes sto tisíc lidí. Na počet cestujících nejsou největší: převyšují je Delta Air Lines.

US Airways jsou další velkou americkou značkou, která zmizela ze světového nebe. Po Pan Am či TWA skončily v roce 2012 Continental Airlines, které pohltily United. O dva roky později zmizely fúzí s Deltou Northwest Airlines.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...



Najdete na iDNES.cz