Dlouholetý spor mezi oběma tábory tlumila do loňského podzimu smlouva z roku 1992. Ta povolovala každé straně dotovat svého výrobce částkou, která nesmí překročit třetinu výrobních nákladů na nové modely letadel.
Firmy bojují o čelo žebříčku
Spojené státy smlouvu jednostranně vypověděly a žádaly úplné zaražení dotací. Airbus už podle nich není žádným nováčkem na trhu, který potřebuje ochranu před konkurencí. Tím totiž EU obhajovala miliardové dotace pro Airbus.
Firmy se už několik let přetahují o pozici světové jedničky. Podle předběžných údajů Airbus loni už druhý rok po sobě předstihl amerického výrobce v počtu prodaných letadel. Na trh jich dodal 320, oproti 285 strojů Boeingu.
Oficiální výsledky oznámí Airbus 12. ledna.
Státní pomoc za miliardy
Podle dřívějších údajů severu BBC obdržel Airbus od svého vzniku v roce 1967 zhruba 40 miliard dolarů od Evropské unie. EU říká, že Boeing dostal jen od roku 1992 podporu ve výši 18 miliard dolarů.
Americký obchodní zmocněnec Robert Zoellick uvedl, že obě strany čeká v příštích třech měsících řada jednání. Oba tábory by se měly dohodnout na tom, jaká forma pomoci bude zakázána a jaká nikoli.
USA a EU tak prozatím zabránily vyhrocení konfliktu, ke kterému by došlo v krajní variantě, že by WTO dala oběma stížnostem zapravdu. V tom případě by totiž mohly obě strany od té druhé požadovat sankce v řádu desítek miliard dolarů.