Obchody například neuvádějí úplné informace o ceně, zasílají nekompletní zboží, případně je nepošlou vůbec, často nejsou ochotni vracet peníze za odmítnutou zásilku nebo dlouho vyřízují reklamace. Poradíme vám, jak takové situace řešit.
Pozdě doručené zboží
Příklad: Vybrali jste si mobil na internetu a zaplatili, protože vám prodejce slíbil, že ho do dvou dnů doručí. Jenže zásilka došla až za měsíc. Mezitím jste si telefon, který jste potřebovali kvůli práci, koupili jinde. Chtěli byste peníze zpět, ale obchodník tvrdí, že na to nemáte nárok.
Co s tím: Za zásilku neplaťte předem, ale až při převzetí. Dost možná se tak vyhnete laxnímu přístupu prodejce.
"Obecně platí, že pokud nedostanete zboží v dohodnutém termínu, vyzvěte písemně druhou stranu, aby závazek splnila v přiměřené lhůtě. Když zásilku nedostanete ani poté, máte právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz," radí advokát Tomáš Pelikán.
Jinou možností, jak vrátit zásilku, kterou už nechcete nebo neodpovídá vaší představě, je využít svého práva odstoupit do 14 dnů od smlouvy bez udání důvodů. Lhůta začíná běžet od převzetí zboží. V tomto případě však nemůžete požadovat vrácení ceny dopravného.
Nekompletní zásilka
Ničím neobvyklým není doručení neúplné dodávky.
Příklad: Objednali jste si střešní nosič na kola. Při sestavování jste však zjistili, že k bezpečnostnímu zámku chybí klíč.
Co s tím: "Písemně informujte prodejce, že zásilka není kompletní, a požadujte nápravu. Musí vám bezplatně chybějící díl dodat nebo zboží vyměnit. Pokud to není možné, je povinen vám vrátit peníze zpět. Jestliže vše nasvědčuje tomu, že nejde o nedopatření, a obchodník vám tvrdí, že si vymýšlíte, kontaktujte policii. Ta by již měla mít informace o nepoctivých internetových obchodech," doporučuje Tomáš Pelikán.
Když víte, že jste schopni si sehnat originální chybějící díl rychleji, zkuste se s obchodníkem dohodnout, zda a jakým způsobem vám jeho cenu uhradí.
Cena neznámá
Někteří prodejci stále lákají na cenu, která není konečná a během objednávání zboží se najednou zvýší o nemalou částku.
Příklad: Zláká vás výhodná nabídka ledničky, kterou nabízí vám neznámý internetový obchod levněji než konkurence. Vložíte ji do košíku, zadáte adresu k doručení a potvrdíte objednávku. Když dojde na placení, zděsíte se. Částka je výrazně vyšší. Cena, na kterou jste se nechali zlákat, byla totiž bez DPH a recyklačního poplatku.
Co s tím: Při výběru se nenechte unést někdy zdánlivě výhodnou nabídkou a zjistěte si, zda je konečná cena včetně daně, poplatku na recyklaci a případné dopravy. "Prodejce je ze zákona povinen uvést všechny další poplatky, které se k ceně připočítávají, už před potvrzením objednávky," upozorňuje Tomáš Pelikán. Pokud tomu tak není, nejedná korektně a dost možná by na vás, třeba při případné reklamaci, zkusil další triky. Vyberte si raději jiný obchod.
Nevyřízená reklamace
Výjimečná není ani situace, kdy obchodník dělá mrtvého brouka nebo reklamaci vyřeší až po třicetidenní zákonné lhůtě.
Příklad: Po třech měsících vám přestane fungovat displej vašeho notebooku. Odešlete ho společně s reklamačním dopisem prodejci. Ten vám však nepotvrdí, že vaši reklamaci přijal k vyřízení, ač je to jeho povinnost. Navíc ani po měsíci nedostanete opravený počítač nebo vrácené peníze.
Co s tím: Obchodník musí ze zákona vaši reklamaci vyřídit do třiceti kalendářních dnů. Když se tak nestane, máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Pokud narazíte na prodejce, který s vámi nebude komunikovat, obraťte se na soud. Při řešení vašeho sporu vám také může pomoci některé spotřebitelské sdružení - například Sdružení obrany spotřebitelů.
Nevrácení částky za odmítnutou zásilku
Může se stát, že odstoupíte od smlouvy nebo vrátíte zboží v zákonné lhůtě, a prodejce vám přesto odmítne vrátit vaše peníze.
Příklad: Rozbalíte a zapojíte domácí kino, ale zjistíte, že zvuk neodpovídá vaší představě. Proto využijete možnost vrátit ho v zákonné 14denní lhůtě a odstoupit od smlouvy. Obchodník však nereaguje a ani po měsíci nedostanete své peníze zpět.
Co s tím: V takovém případě vám nezbude nic jiného, než se obrátit se žalobou k soudu. Samozřejmě můžete o tomto, ale i o výše uvedených situacích informovat Českou obchodní inspekci. Ta vám s vaším problémem nepomůže. "Zasahování do soukromoprávních vztahů není v naší kompetenci. Podměty spotřebitelů však slouží jako náměty pro naše kontroly," říká Marek Ženkl, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.
. rada mf dnesHledejte informaci, kdy vám zboží dodají. U výrobku nabízeného v e-prodejně by mělo být uvedeno, zda je skladem nebo třeba na objednávku a za jak dlouho vám ho dodají. Pokud se tyto informace nedozvíte, raději kupte zboží jinde. |