Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do prodejny se nechodí poslouchat rádio. Nemusí za něj platit, uznal soud

  14:48aktualizováno  14:48
Když si prodavač pustí v obchodě vlastní rádio, nemusí kvůli tomu provozovatel platit kolektivnímu správci autorských práv. Požadovat licenci by bylo v podobných případech přepjatě formalistické, rozhodl Ústavní soud.
Ústavní soud (ilustrační snímek)

Ústavní soud (ilustrační snímek) | foto: ČTK

Ústavní soud vyhověl firmě Velo CZ, která měla podle původního verdiktu právě kvůli rádiu v prodejně kol platit 2093 korun Ochranné asociaci zvukařů - autorů. Sporem se musí znovu zabývat Krajský soud v Hradci Králové.

V podobných případech by měla justice podrobněji zkoumat konkrétní okolnosti, zdůraznil ÚS v nálezu. Pokud hraje rádio jen pro personál nebo v prodejně zní jako tichá kulisa, nelze to pokládat za šíření díla veřejnosti ve smyslu autorského zákona. "Zákazníci tam nechodí proto, aby tam poslouchali hudbu z rozhlasu. Chodí tam nakupovat a mnohdy tu kulisu ani neposlouchají," řekl novinářům soudce zpravodaj Stanislav Balík.

Ochranná asociace zvukařů - autorů (OAZA)

Patří do skupiny takzvaných kolektivních správců autorských práv, podobně jako třeba známější Divadelní, literární a audiovizuální agentura Dilia a Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA). Oficiální uznání ministerstvem kultury si OAZA vynutila až před několika lety. Ministerstvo zprvu zastávalo názor, že činnost zvukaře je v převážné míře technická a řemeslná, nikoliv umělecká.

Podle informací z loňského roku OAZA zastupuje téměř 400 zvukařů. Chrání jejich autorská práva u hudebních i audiovizuálních děl. Výběr většiny poplatků pro asociaci v současnosti zajišťuje Intergram, další kolektivní správce autorských práv.

Firma Velo CZ dnešní nález přivítala, a to nejen kvůli vlastní soudní při, ale i kvůli širšímu přesahu. Podobný verdikt firma podle právníka Petra Molnára očekávala, a to mimo jiné díky staršímu rozhodnutí Soudního dvora EU v podobné kauze.

Poslouchá prodavačka, nebo zákazníci?

Podle původního verdiktu krajského soudu firma při svém podnikání zpřístupňovala zákazníkům rozhlasové vysílání, a tím se obohatila na úkor mistrů zvuku, s jejichž asociací neměla licenční smlouvu. Firma v ústavní stížnosti tvrdila, že se hradecký soud vůbec nevypořádal s jejími argumenty - například s tím, že rádio patřilo prodavačce a že provozovatel obchodu z pouštěné hudby neměl žádný přímý ani nepřímý obchodní prospěch.

Krajský soud se podle ústavních soudců nevypořádal s podstatnými okolnostmi. Vždy je prý potřeba zodpovědět otázky, zda firma skutečně po celou dobu uvedenou v žalobě provozovala zařízení umožňující šíření autorských děl a zda to skutečně byla díla autorů, jejichž práva asociace chrání na základě zákona či smlouvy. Pouhé konstatování, že v provozovně byl technicky způsobilý přístroj, k rozhodnutí nestačí.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Průzkumný vrt v Cínovci.
K ziskům z lithia se stát může dostat přes daň pro těžaře

Debata o lithiu se pomalu přesouvá od snahy odstřihnout australskou společnost EMH od rozjetého průzkumu na Cínovci k úvahám, co by z něj stát mohl mít....  celý článek

Ilustrační foto
Vánoční hodování se letos výrazně prodraží, nejen kvůli drahému máslu

Letošní vánoční hodování se prodraží. Ceny potravin, které tvoří štědrovečerní menu, stouply od loňska velmi výrazně a to až o desítky procent. Kromě másla...  celý článek

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.