Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ústí nedalo peníze, v kraji ubude vlaků

  13:54aktualizováno  13:54
Obyvatelům Ústeckého kraje se zřejmě brzy zkomplikuje cestování vlakem. Vlakových spojů totiž pravděpodobně ubude - krajští zastupitelé schválili na úhradu ztrát z osobní přepravy pro České dráhy 335 milionů korun. To je ale méně, než podnik potřebuje.

"Buď se finanční prostředky navýší, nebo se bude muset redukovat počet spojů," řekl novinářům náměstek ředitele pro osobní přepravu ČD Václav Kůžel.

České dráhy by pro zachování všech spojů potřebovaly 453 milionů korun, uvedl Petr Hinterholzinger z krajského centra Českých drah.

Kraj ovšem zároveň požaduje zachování železniční dopravy v současném rozsahu. Hejtman Jiří Šulc po hlasování zastupitelstva sdělil, že radní jsou přesvědčeni, že 335 milionů korun společnosti musí stačit.

"Pokud vypustí spoj, který občané nepoužívají, zlobit se nebudeme," uvedl. Rozhodnout se, které spoje nepojedou, musí podle Hinterholzingera kraj. "Kraj je objednavatelem dopravy, musí tedy vyjmenovat, které spoje mají kdy a kde jezdit," uvedl.

Ústecký kraj požadoval, aby dráhy vyčíslily ztrátu na konkrétních spojích. To je podle Hinterholzingera nemožné. "Nelze zjistit, zda cestující jízdenku použil v osobním vlaku či rychlíku, ráno nebo večer," uvedl. Podle něj však dráhy vyčíslily náklady k jednotlivým tratím a ty předaly kraji.

Za 335 milionů korun jsou dráhy schopny udržet provoz na dvanácti páteřních tratích, jako je Děčín-Ústí-Praha, Ústí-Litoměřice-Mělník či Ústí-Chomutov-Klášterec. Z jízdního řádu by vypadly některé spoje v Krušných horách či na Šluknovsku.

Ústecký kraj je podle Šulce připraven zajistit dopravu občanů autobusy. "Autobusy jsou podstatně levnější než vlaky a díky tomu jich může jezdit i víc. Za polovinu peněz, které žádají dráhy, jsme schopni zajistit stejný rozsah dopravy," uvedl Šulc. Dráhy podle Šulce kraj vydírají.

Cestující se dozvědí, které vlaky budou nadále jezdit, až po podpisu smlouvy. "Kraj vypočítá vlaky, které si objedná, u ostatních zvážíme obchodní rizika a buď je budeme provozovat dále, nebo ne," dodal Hinterholzinger.

Podle pravidel základní dopravní obslužnosti, které zastupitelé schválili loni, musí do každé obce denně jezdit sedm párových spojů ve všední dny a dva párové spoje o víkendech.

Autor:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

Žalobce žádá v kauze privatizace OKD podmínky a zaplacení miliard

Obžalobě kvůli údajně nevýhodnému prodeji OKD do soukromých rukou čelí dva...

Za nevýhodnou privatizaci těžebního podniku OKD navrhl státní zástupce Tomáš Černý třem obžalovaným podmínky. Měli by...

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Najdete na iDNES.cz