Ústup nafty na železnici. Stát chce elektrifikovat další tratě

  0:59aktualizováno  0:59
Stovky kilometrů nových tratí chce v příštích letech „zadrátovat“ Správa železniční dopravní cesty. Provoz vlaků by tak na nich měl být ekologičtější než dosud, na některých tratích by měla elektrifikace umožnit také více přímých spojení.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky.

SŽDC aktuálně řeší možnost elektrifikace celkem 14 úseků, většina z nich je na Moravě a navazuje hlavně na hlavní trať Praha – Břeclav nebo Břeclav – Ostrava. Jednou z tratí, o které se dlouho mluví jako o kandidátovi na elektrifikaci, je například železnice z Otrokovic do Vizovic. Díky ní by mohly zajíždět přímé elektrifikované vlaky do Zlína, dráty končí zatím na hlavní trati v Otrokovicích.

U šesti tratí (viz tabulka) už byla schválena studie proveditelnosti ve variantě elektrizace. „Ostatní jsou těsně před dokončením či schválením. Obecně lze říci, že pokud ve studii proveditelnosti prověřujeme elektrizaci, tak panuje shoda na tom, že by tato trať měla být elektrizována a lze ve většině případů očekávat potvrzení tohoto předpokladu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Někde nutnost, jinde vyhazování peněz

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu jsou tratě, které už měly být dávno elektrifikované, jako příklad právě spojení do Zlína. „Jsou i případy, kde by elektrifikace pomohla větší atraktivitě trati díky přímým vlakům nebo odpadnutí přepřahů,“ říká Záruba a jako příklad uvádí například spojení Brno - Jihlava v případě souprav s řídícím vozem či Hradec Králové - Trutnov. „Jsou ale i případy, kde je to vyhazování peněz,“ dodal. Podle něj je nutné trať současně zrychlit.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky. Například České dráhy si koupily dieselové soupravy Pesa Shark pro provoz na elektrifikované trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi přes Cheb. Dopravce to vysvětluje tím, že je to pro ně výhodnější.

Elektrické vlaky jsou pro dopravce většinou dražší, jejich provoz ale naopak levnější. Dopravci mají také u elektrických vlaků větší výběr, nízkopodlažních nových motorových jednotek už je na trhu jen pár. Tím, jak se výrobci zaměřují více na elektrické vlaky, bývají tyto soupravy většinou rychlejší a výkonnější. Elektrifikace má velký potenciál především na tratích se silným provozem.

Do Bavorska bez přepřahu

V plánu na elektrifikaci jsou i tratě, kde je velký potenciál nákladní dopravy, například z Plzně do Domažlic a dál do Bavorska. Pro nákladní dopravce je výhodnější, když mohou tahat vlaky jedinou lokomotivou, než když musí přepřahat.

Podíl elektrifikovaných tratí je u nás relativně nízký v porovnání se západoevropskými zeměmi. To je ale dané částečně i tím, že je u nás stále spousta regionálních tratí, které už jinde prošly uzavřením. Například ve Švýcarsku je elektrifikováno téměř 100 % tratí.

V Česku letos probíhá elektrizace tratě ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta však není v majetku SŽDC, ale sdružení obcí. V seznamu tratí na elektrifikaci chybí stále některé úseky, o které žádají kraje: například do Kadaně či Litvínova v Ústeckémkraji.

Elektrifikované tratě jsou ale někdy i nevýhodou, což ukázala loňská ledovka, kdy doprava na elektrifikovaných tratí na tři dny prakticky zkolabovala.

Elektrizace (tučné: schválena studie proveditelnosti)
Trať ZDo
262Skalice nad SvitavouBoskovice
254 Šakvice Hustopeče u Brna
290OlomoucUničov
331OtrokoviceVizovice
120PrahaKladno/Letiště Praha
180PlzeňDomažlice
323Ostrava Kunčice - Valašské Meziříčí
322Frýdek-MístekČeský Těšín
325StudénkaVeřovice
324Frýdlant nad OstravicíOstravice
341Staré Město u Uherského HradištěBojkovice
346Újezdec u LuhačovicLuhačovice
340KunoviceVeselí nad Moravou
340BlažoviceVeselí nad Moravou
Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Najdete na iDNES.cz