Ústup nafty na železnici. Stát chce elektrifikovat další tratě

  0:59aktualizováno  0:59
Stovky kilometrů nových tratí chce v příštích letech „zadrátovat“ Správa železniční dopravní cesty. Provoz vlaků by tak na nich měl být ekologičtější než dosud, na některých tratích by měla elektrifikace umožnit také více přímých spojení.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky.

SŽDC aktuálně řeší možnost elektrifikace celkem 14 úseků, většina z nich je na Moravě a navazuje hlavně na hlavní trať Praha – Břeclav nebo Břeclav – Ostrava. Jednou z tratí, o které se dlouho mluví jako o kandidátovi na elektrifikaci, je například železnice z Otrokovic do Vizovic. Díky ní by mohly zajíždět přímé elektrifikované vlaky do Zlína, dráty končí zatím na hlavní trati v Otrokovicích.

U šesti tratí (viz tabulka) už byla schválena studie proveditelnosti ve variantě elektrizace. „Ostatní jsou těsně před dokončením či schválením. Obecně lze říci, že pokud ve studii proveditelnosti prověřujeme elektrizaci, tak panuje shoda na tom, že by tato trať měla být elektrizována a lze ve většině případů očekávat potvrzení tohoto předpokladu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Někde nutnost, jinde vyhazování peněz

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu jsou tratě, které už měly být dávno elektrifikované, jako příklad právě spojení do Zlína. „Jsou i případy, kde by elektrifikace pomohla větší atraktivitě trati díky přímým vlakům nebo odpadnutí přepřahů,“ říká Záruba a jako příklad uvádí například spojení Brno - Jihlava v případě souprav s řídícím vozem či Hradec Králové - Trutnov. „Jsou ale i případy, kde je to vyhazování peněz,“ dodal. Podle něj je nutné trať současně zrychlit.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky. Například České dráhy si koupily dieselové soupravy Pesa Shark pro provoz na elektrifikované trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi přes Cheb. Dopravce to vysvětluje tím, že je to pro ně výhodnější.

Elektrické vlaky jsou pro dopravce většinou dražší, jejich provoz ale naopak levnější. Dopravci mají také u elektrických vlaků větší výběr, nízkopodlažních nových motorových jednotek už je na trhu jen pár. Tím, jak se výrobci zaměřují více na elektrické vlaky, bývají tyto soupravy většinou rychlejší a výkonnější. Elektrifikace má velký potenciál především na tratích se silným provozem.

Do Bavorska bez přepřahu

V plánu na elektrifikaci jsou i tratě, kde je velký potenciál nákladní dopravy, například z Plzně do Domažlic a dál do Bavorska. Pro nákladní dopravce je výhodnější, když mohou tahat vlaky jedinou lokomotivou, než když musí přepřahat.

Podíl elektrifikovaných tratí je u nás relativně nízký v porovnání se západoevropskými zeměmi. To je ale dané částečně i tím, že je u nás stále spousta regionálních tratí, které už jinde prošly uzavřením. Například ve Švýcarsku je elektrifikováno téměř 100 % tratí.

V Česku letos probíhá elektrizace tratě ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta však není v majetku SŽDC, ale sdružení obcí. V seznamu tratí na elektrifikaci chybí stále některé úseky, o které žádají kraje: například do Kadaně či Litvínova v Ústeckémkraji.

Elektrifikované tratě jsou ale někdy i nevýhodou, což ukázala loňská ledovka, kdy doprava na elektrifikovaných tratí na tři dny prakticky zkolabovala.

Elektrizace (tučné: schválena studie proveditelnosti)
Trať ZDo
262Skalice nad SvitavouBoskovice
254 Šakvice Hustopeče u Brna
290OlomoucUničov
331OtrokoviceVizovice
120PrahaKladno/Letiště Praha
180PlzeňDomažlice
323Ostrava Kunčice - Valašské Meziříčí
322Frýdek-MístekČeský Těšín
325StudénkaVeřovice
324Frýdlant nad OstravicíOstravice
341Staré Město u Uherského HradištěBojkovice
346Újezdec u LuhačovicLuhačovice
340KunoviceVeselí nad Moravou
340BlažoviceVeselí nad Moravou
Autor:


Nejčtenější

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Most zadarmo. Česko-italské sdružení stále nestíhá termíny

Stavba nového silničního mostu na Rokycanské třídě v Plzni. (6. listopadu 2015)

Kontrola Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila další zpoždění na opravě dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz