"Růst je i díky tomu, že je na ně povolena reklama, a tlak na veřejnost je tak větší," říká David Hřičiště z organizace IMS Health, která se celosvětově zabývá výzkumem farmaceutického trhu.
Nejlépe se loni prodával přípravek Condro Forte, jehož prodej vzrostl o 343 procent. Na druhém místě skončil další prostředek na klouby - Proenzi 3. Od loňska patří společnosti Walmark, která pronikla mezi desítku firem dávajících do reklamy v televizi nejvíce peněz.
A to zabralo. "Starší generaci může ovlivnit, protože ta si zdraví váží. Myslím, že hlavně působí na vesnicích, protože tam znamená televize spojení se světem a nakupuje se podle ní," říká Jiří Mikeš, pracující dlouhá léta jako šéf Asociace komunikačních agentur. Nejde přitom o nijak levné výrobky. Jedno balení stojí obvykle několik set korun.
"Trh potravinových doplňků určitě poroste. Loni byly nejoblíbenější přípravky kloubní výživy," říká Alena Trtíková za třinecký Walmark. Naopak moc se podle ní neprodávaly přípravky na hubnutí. "Ženy to zkoušejí, ale nevydrží, a když nevidí účinek po třech týdnech, tak přemýšlí o jiném přípravku," popisuje.
Když se však sečtou všechny značky, trh roste. "Reklama na přípravky na hubnutí ženy oslovuje. Hlavně po Vánocích a než jdou do plavek," říká lékárník a mluvčí České lékárnické komory Jiří Horáček.
Více lidé neplatili jen na přilepšení svému zdraví, ale i za registrované léky. Výdaje za medikamenty se vyšplhaly přes 50 miliard korun. A to jsou jen ty nakoupené v lékárnách, nejsou v nich započtena léčiva podávaná v nemocnicích.
Růst útrat u léků jde hlavně na vrub vyšší ceny. Za pět let se jejich průměrná cena zvedla o polovinu. "Na trh se dostávají inovované, a proto dražší léky, dále zcela nové léky a také se zvětšují balení," vysvětluje Pavel Suchý z Asociace velkodistributorů léčiv. Co do prodaných kusů tak rychle nerostou.
Výrobcům se však daří. "Nemůžeme si stěžovat," shrnuje loňský rok Věra Kudynová ze Zentivy. Totéž si myslí i analytici. Poté, co byly loni akcie Zentivy uvedeny na burzu, zamířily rychle vzhůru. Za půl roku nabraly zhruba 50 procent a prodávají se za 750 korun.
Teď se čeká, jaké výsledky společnost zveřejní. "Do té doby nelze než investorům doporučit, aby zvážili prodej a výběr zisků," uvádí ve své analýze Viktor Kotlán z České spořitelny.
Kromě rostoucích akcií s sebou větší útraty přinesly i příležitost pro nové lékárny. "Jejich počet neustále mírně narůstá, asi o sto ročně," říká Horáček. Dnes je jich v tuzemsku na 2200, přičemž poslední rok vyrůstají hlavně v nákupních centrech.
S růstem výdajů na léky počítají lékárníci a výrobci i letos. A to přesto, že pojišťovny za některé léky na předpis účtují od ledna větší doplatky. Jde asi o 500 léků, hlavně pro alergiky, astmatiky a lidi trpící depresí. Lékárníci však tvrdí, že tak hrozné to nakonec nebude. "Firmy už mi píší, že snižují ceny. Kdo se rychleji přizpůsobí, bude více prodávat," říká Horáček.
Ilustrační foto. |