Dnes je v oběhu kolem 400 tisíc kreditních karet, tedy takových, které k sobě nepotřebují žádný účet. Co klient utratí, to platí banka. Následující měsíc pošle složenku s účtem. Když se nákup splatí rychle, zpravidla do třiceti až padesáti dnů, banka si neúčtuje žádný úrok, takže člověk má peníze na měsíc až dva zadarmo.
Banky však mají vyzkoušeno, že dříve nebo později si klient půjčí víc, než stihne během krátké doby splatit. Pak začíná naskakovat úrok nejméně patnáct, ale někdy i třicet procent ročně, což potká podle údajů z různých bank zhruba půlku klientů.
Z USA nebo z Británie je známo mnoho případů, kdy tyto úroky a velké nákupy na kreditní karty zavedly lidi do bankrotu.
Vedle úroků jde bance do kapsy z každé útraty malý poplatek, obvykle několik korun z tisícikoruny. To je však náklad pro obchodníka a zákazník ho vůbec nevidí.
Nakupovat bez ohledu na to, zda na účtu peníze mají, nebo ne, je pro lidi přitažlivá věc, a tak je třeba v Británii víc kreditních karet než obyvatel a ve vyspělém světě je úvěrová karta jednou z nejrozšířenějších bankovních služeb.
Stejné výsledky čekají banky i od svých českých poboček.
"Normálních karet je v Česku vydáno už přes šest milionů, takže nelze čekat nějaký zásadní vývoj," míní expertka na karty v HVB Štěpánka Lencová. "Ale u kreditních karet trh roste o padesát až šedesát procent ročně, takže se můžeme poměrně rychle dostat na jeden a půl až dva miliony," dodává Lencová.
Všechny banky, které karty vydávají, letos plánují růst o desítky až stovky procent. Věří tomu, že dluhy lidí jsou zatím oproti západní Evropě nízké a karty představují v celkových půjčkách jen velmi malý podíl.
Bankám však už nestačí, až lidé pro kartu do banky přijdou. "Takhle se kreditní karta prodávat nedá," uvádí Vít Růžička, který má karty na starosti v české pobočce Citibank a do roku 2009 má za úkol udělat z americké jedničky také jedničku v kreditních kartách na českém trhu.
Citibank se dohodla s Eurotelem, který vydává její karty svým jménem. Vybraným lidem ze svého telefonního seznamu pošle SMS zprávu a banka pak doveze kartu klientovi domů.
Lovit mimo svou stáj je taktika, na niž sází i další banky."V nejbližší době nabídneme kreditní karty i klientům dalších společností ze skupiny ČSOB, například klientům Lišky nebo Hypoteční banky," uvádí mluvčí ČSOB Pavel Hejzlar.
Jiné banky si platí sítě nezávislých prodejců, kteří mají díky prodeji pojištění nebo stavebního spoření vlastní databáze potenciálních klientů. HVB nabízí pod společnou značkou karty těm, kdo si koupí letenku u ČSA nebo spoří v penzijním fondu Credit Suisse, a brzy chystá dalšího velkého partnera.
Snižují se i poplatky. GE Money a Citibank už zrušily platby těm, kdo kartu používají.