Propracovali jsme se ke standardu západní Evropy, říkají odborníci. V zemích EU se jezdí nakupovat do "shopping center" zhruba každé tři týdny. A nákupy se protáhnou v průměru na hodinu a půl. Stejně jako v Česku. Největší nadšenci masových nákupů jsou Belgičané a Dánové - ti zůstávají v hypermarketech přes dvě hodiny.
Ale průzkum společnosti Incoma přitom ukázal, že pětina Čechů, kteří jezdí - především o víkendech nakupovat ve velkém, se zdrží dokonce více než tři hodiny. Jsou to rodinné nájezdy připomínající dřívější výlety. Jen se místo do přírody jede mezi nekonečné regály plné zboží, ale už také do multikin, plaveckých bazénů, kaváren nebo restaurací s rychlým občerstvením.
Vše je postaveno tak, aby lidé utratili co nejvíce peněz. Čím déle se zdrží, tím lépe. Dnes se otevírá další příklad takového města ve městě: v Praze-Letňanech. Obchody, obrovská parkoviště, kina, bazén i zimní stadion.
Všechno na pár hektarech. Vše je nové, větší, ale jinak v podstatě nerozeznatelné od podobných center. "Ale nákupní centra se budou postupně od sebe odlišovat, konkurence začíná být silná," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma.
Obřích nákupních center bude ještě přibývat
Chuť Čechů k nakupování ve velkém zatím vypadá jako bezedná. Alespoň podle rychlosti, s níž vznikají obrovská nákupní centra. Zatím poslední se na seznam zařadil obchodní komplex v Praze-Letňanech a další budou následovat. Letňany jsou jen během posledních měsíců třetím otevřeným obřím komplexem obchodů v Praze.
Odborníci tvrdí, že prostor pro další "shopping centra" zatím vyčerpán není, ačkoli pouze hypermarketů je již v Česku více než stovka a obchodních center s plochou přes dvacet tisíc metrů čtverečních asi 15. "Záleží to na umístění. Lokality pro nová nákupní centra ještě existují," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma.
Vývoj však podle něj půjde směrem k většímu odlišení obchodních center. Lidé si budou moci vybírat podle levnějšího nebo dražšího hypermarketu, nabídky různých obchodů, zábavy. Zatím však ráje konzumu vypadají spíše jako přes kopírák, což je dáno i dosud stále omezenou nabídkou specializovaných obchodů. "Ale postupně se to zlepšuje," říká Drtina.
Zatím stále většina Čechů míří v centrech hlavně do hypermarketů. Hned v závěsu jsou drogerie, kam podle průzkumu Incomy zavítá 60 procent příchozích. Podíl lidí, kteří zajdou i do specializovaných obchodů, nejen do hypermarketu, přitom bude stoupat s tím, jak poroste nabídka.
A s tím se bude i rozšiřovat prodejní plocha na obyvatele, která je zatím v tuzemsku zhruba poloviční než v Evropské unii a je také menší než v sousedním Maďarsku či Polsku.
Tento typ nákupů si oblíbili hlavně lidé se základním a středním vzděláním, kteří tam tráví více času. "Ale vysokoškoláci zase utratí více peněz," připomíná Drtina. Průměrná útrata na jednu návštěvu činí asi 1225 korun.