Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Už žádné půjčování aut od stavbařů, rozhodlo ŘSD. Prodražovalo to dálnice

  1:44aktualizováno  1:44
Ředitelství silnic a dálnic končí s dlouholetou praxí, o níž veřejnost neměla ani potuchy a která prodražovala stavby silnic a dálnic. Přestane si od stavebních firem půjčovat auta, jichž má samo zhruba 400. Jen loni takto stavbaři půjčili ŘSD zhruba 30 vozů, které stát přišly jen na splátkách na zhruba 6 milionů korun.
Ředitelství silnic a dálnic si od stavebních firem půjčovalo auta. Stavba dálnic se tak prodražovala. Ilustrační foto

Ředitelství silnic a dálnic si od stavebních firem půjčovalo auta. Stavba dálnic se tak prodražovala. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Auta si ŘSD od stavebních firem půjčovalo minimálně od roku 2003. S tím je od nynějška konec. "Není důvod, abychom v něčem takovém u nových soutěží pokračovali," potvrdil generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Podle směrnice z roku 2003 bylo u vybraných staveb součástí smluv se stavebními firmami i dodání osobních automobilů, které sloužily zaměstnancům ŘSD po dobu stavby k cestám na kontroly rozestavěných úseků. Státní organizace nyní prověřuje, zda skutečně všichni, kteří s vozy jezdili, na ně měli nárok. Praxe navíc ukazuje, že ne vždy jezdila auta po stavbách.

Kvůli jednomu vozu, nejsilnější Škodě Octavii RS pro někdejšího zástupce ředitele chomutovské správy ŘSD Tomáše Hofmanna, už dokonce ministr dopravy Vít Bárta podal trestní oznámení. Z knihy jízd totiž vyplynulo, že s autem jezdil především do Prahy. Používal ho i v době, kdy byl oficiálně nemocný. Podle auditu, který na chomutovské správě proběhl, mu byl automobil přidělený v rozporu s interními předpisy.

Kdo jezdil s mitsubishi?

ŘSD bude také zkoumat, kolik bylo s jednotlivými auty najeto kilometrů. Pokud by ho totiž někdo používal i pro soukromé účely, stoupl by některým zaměstnancům podle zákona daňový základ.

Ředitelství zatím celý seznam nezveřejnilo, všechny své vozy pro ŘSD však odhalila Skanska, která dodala silničářům 17 z 30 vozidel. Vedle menších aut jako Škoda Fabia na něm figuruje i terénní Mitsubishi Pajero. To poskytla Skanska na stavbu části dálnice D47 mezi Hladkými Životicemi a Bílovcem. Právě u dražších vozů má vedení ŘSD podezření, že s nimi jezdili lidé, kteří na ně neměli nárok.

Skanska prý seznam zveřejnila proto, že chce přispět ke zprůhlednění zakázek a že se jí současná praxe nelíbí. "Vozidla jsou poskytována formou půjčky na časově omezené období, jejich provoz včetně leasingových splátek stavební společnosti investorovi měsíčně fakturují," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Firma podle ní neřeší, kdo nakonec s autem za ŘSD jezdí. "Dlouhodobě voláme po změně způsobu vypisování výběrových řízení. Případ poskytování automobilů či dalších nástrojů je jejich hodně nestandardní součástí," řekl generální ředitel Skansky Dan Ťok. Podobná pravidla ale mají i některé další země.

Méně zaměstnanců, méně potřebných aut

Poskytnutí aut bylo v zadávacích podmínkách soutěží. Z nich vyplývají i částky, které se za půjčky platí, většinou kolem 20 tisíc korun měsíčně. To je obvykle více, než by činila leasingová splátka. Stavbaři se však hájí i tím, že platí benzin či naftu.

Podle Petra Laušmana, který vedl ŘSD v době, kdy se půjčování aut zavádělo, se silničáři jen přizpůsobili závěru Nejvyššího kontrolního úřadu. "Ten nás kritizoval za to, že si na tyto stavby pořizujeme vlastní vozidla," uvedl Laušman.

Podle současného šéfa ŘSD Švorce už nebude stará směrnice o půjčování aut z roku 2003 prakticky potřeba, protože po propuštění některých zaměstnanců není pro část ze čtyř stovek služebních vozidel využití.

"Dokážu si představit, že měla smysl, když se zahajovalo 10 až 15 velkých staveb ročně," mínil Švorc. ŘSD však už přes rok nevypsalo žádnou velkou soutěž a nechystá se k tomu ani letos.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Na letišti už žádné hamburgery. Namísto McDonald’s bude v Ruzyni KFC

KFC

Tam, kde si lidé ještě donedávna kupovali hamburgery od fast foodové společnosti McDonald’s, bude od poloviny prosince...

Církev investuje do nemovitostí. Loni zvýšila výnosy o 11 procent

O zchátralý kostel v Klení na Českokrumlovsku se starají nadšenci.

Biskupství zvýšila výnosy z vlastního hospodaření s nemovitostmi meziročně o 11 procent na 1,4 miliardy korun, na...

Černý pátek je větší. Ale obchody vyprodávají neatraktivní věci, míní expert

Černý pátek prodejní akce

Černého pátku využívají čeští prodejci k tomu, aby se zbavili neatraktivního zboží, tvrdí ředitel Marketingového...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.