Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uzenáři nechtějí do supermarketů, budují vlastní sítě prodejen

  7:53aktualizováno  7:53
Tuzemští producenti masa a uzenin se začínají osmělovat. Aby nemuseli podstupovat tvrdý boj o regály v supermarketech a prodávat svůj sortiment pod cenou, budují někteří z nich sítě vlastních prodejen.

Firma Astur z Litoměřicka má pět obchodů, z toho jeden v Praze. | foto: Veronika NěmcováiDNES.cz

"Do supermarketů nechceme. Tlačí nás s cenou dolů, a tím nás nutí vyrábět nekvalitní výrobky,“ vysvětluje Libor Kunt, vedoucí obchodu zemědělské společnosti Astus Straškov z Litoměřicka, která v pondělí otevřela pátou prodejnu masa a uzenin v pražských Letňanech. Další čtyři prodejny má firma v okolí Roudnice nad Labem.

Podobnou zkušenost získali i její rivalové. "Do supermarketů jsme se zkoušeli dostat. Na obchodní podmínky ale nestačíme. Problém je také v tom, že (supermarkety) vyžadují delší trvanlivost zboží. Kdybychom chtěli respektovat tyto podmínky, museli bychom do uzenářských výrobků přidávat stabilizátor, což je chemie. Touhle cestou jít nechceme,“ přidává se Václav Kozel, který na jihu Čech vedle vlastních jatek a výrobny vybudoval síť patnácti řeznictví.

Podle dodavatele masa, který si nepřál uvést své jméno, chtějí některé maloobchodní řetězce například sto tisíc korun za dodávky masa do jedné prodejny a další platby za jednotlivé druhy sortimentu. Navíc si od faktur odečítají peníze například za propagaci. Dodavatel tak může měsíčně přijít o sedm až dvanáct procent tržeb z jedné faktury.

Další prodejny mohou přibývat

Nově otevřená pražská prodejna společnosti Astur je na sídlišti přímo naproti obřímu nákupnímu komplexu. Firma přesto věří, že lidem jejich uzeniny zachutnají. Konkurovat chce hlavně "kvalitou".

Pod vlastní hlavičkou vyrábí salámy, šunky, klobásy, párky či špekáčky. "Chceme Pražanům předvést, že uzeniny mohou obsahovat přes 85 procent masa, a ne jen 40 procent, jak je tomu v mnoha případech u těchto výrobků s nízkými cenami,“ říká předseda představenstva společnosti Miroslav Novák.

Letňanská prodejna je první, kterou firma v Praze otevřela. Další expanzi zvažuje. "Pokud se tady uchytíme, chtěli bychom naši síť rozšiřovat,“ řekl Kunt.

Firma Astur vzešla z bývalého JZD a vlastní ji desítky akcionářů. Vedle rostlinné výroby se zaměřuje na chov prasat. Převážnou část masa zpracuje ve vlastní výrobně. Předloni utržila 123 milionů korun.

Podle šéfa Agrární komory Jana Veleby se stejnou cestou jako Astur ubírá stále více regionálních výrobců. Pokud si pro svůj sortiment zajistí vlastní odbyt, je to pro ně ekonomicky daleko zajímavější. Marže, které by jinak připadly řetězcům nebo distributorům, zůstanou ve firmě.

"Výrobce k tomu nutí fakt, že surovinu museli často prodávat pod cenou. Když se jim podaří ji zpracovat i prodat, všechny marže zůstávají ve firmě,“ vysvětlil Veleba.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Lidé na volby prosázeli už 60 milionů
Volby jako hazard. Češi utratili v sázkách na Sněmovnu přes 100 milionů

Sázky na sněmovní volby překonaly 100 milionů korun. Převýšily tak více než dvojnásobně rekordní politickou událost, kterou byly prezidentské volby z roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.