Úzkokolejky se bojí o miliony z EU, tak vozí podivné rampy pro vozíčkáře

  13:18aktualizováno  13:18
K nezvyklému řešení nízkopodlažnosti svých vozů se uchýlila společnost Jindřichohradecké místní dráhy. Aby zachránila dotace v řádu desítek milionů korun na modernizaci svých vlaků, vozí ve vagonech rozměrné rampy pro nástup vozíčkářů.

Podle podmínek dotace z Regionálních operačních programů Jihovýchod a Jihozápad měly mít modernizované vozy M27 zvedací plošinu pro snadný nástup vozíčkářů. Jenže ji nemají. Do vozu by se nevešla.

Firma začala používat speciální plošiny, které mají nástup lidí s obtížnější pohyblivostí usnadnit. „Není to výmysl Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), ale požadavek úředníků z regionálního operačního programu, kteří nás nasměrovali přímo na dodavatele plošin,“ řekl výkonný ředitel firmy Jiří Pavel. „Rampy budou pochopitelně moci využívat nejen vozíčkáři, ale i rodiny s dětskými kočárky nebo cyklisté. Konstrukce umožňuje lehkou manipulaci a skladnost,“ dodal.

Fotogalerie

Používání plošin ale vzbudilo na sociálních sítích a železničních diskuzních fórech rozruch, mimo jiné i kvůli poměrně velkému sklonu.

„Plošiny nejsou vtip, jde o profesionální řešení a uvolněný patent americké armády před pár lety. Jedná o univerzální řešení nakládky čehokoliv kamkoliv a to s vysokou únosností a navíc nejen ve složce síly statické, ale i dynamické,“ dodal Pavel. Podle něj lze plošiny přepravovat ve vagonech. „Přeprava invalidů je podle evropské legislativy přepravou povinně předhlašovanou, takže víme bezpečně, kdy handicapovaný cestující pojede,“ dodal.

Podle Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihozápad se JHMD zavázaly při žádosti o dotaci zajistit zvedací zařízení pro cestující na invalidním vozíku. Podle Jany Hofbauerové, pověřené vedením oddělení kontroly realizace, zatím kontrola v JHMD neskončila, není tedy definitivně jisté, zda toto řešení auditoři uznají. Na verdiktu úředníků bude záležet, zda dotaci získají, nebo dojde k částečné korekci. Celkem mají JHMD získat na modernizaci čtyř vozidel 33 milionů korun.

Pokud úřady podobné řešení uznají, jde v podstatě o průlom v požadavcích na nízkopodlažnost vozidel ve veřejné dopravě, která je čím dál častější u kraji a státem objednávaných vlakových i autobusových spojů.

JHMD kromě ramp připravují větší zpřístupnění tratě vozíčkářům i díky rekonstrukci nástupišť. Do konce roku mají dokončit kompletní rekonstrukci tří nástupišť v Obratani, Obratani zastávce a Ždáru u Kamenice nad Lipou, zcela nová zastávka vznikne přímo v obci Střítež u Černovic. Jedenáctimilionová investice je placená z pětaosmdesáti procent ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz