Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V devatenácti si koupil autobus, po čtyřech letech už má autodopravu

  12:22
V devatenácti si koupil první autobus. Podnikat začal v dětském pokojíčku. Dnes má třiadvacetiletý Petr Stibor firmu StiBus, která vlastní 13 autobusů a 10 nákladních aut. V Česku není mladšího podnikatele, který by se tomuto oboru věnoval.

Petr Stibor, jednatel společnosti StiBus. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Je vám 23 let, podnikáte necelé čtyři roky. Na stránkách přitom máte, že tradice vaší firmy sahá do roku 1927.
Je to tak, můj praděda měl za první republiky autobusovou dopravu a taxislužbu. V roce 1927 koupil ojetý autobus značky Rugby, jeho fotka mi visí v kanceláři. Na půdě jsme našli různé dokumenty z jeho podnikání, lejstra, jízdenky. Mě baví doprava už od dětství. V šesti letech jsem už říkal, že budu mít autobus. Na střední škole jsem začal spolupracovat na projektu Jihotransu cyklobusů, které jezdí po kraji. Byl jsem tam až do devatenácti.

Pak jste koupil první autobus. Jak se to devatenáctiletému studentovi vůbec podaří?
Bylo to hodně těžké. Vymyslel jsem projekt, podnikatelský záměr a obcházel banky s žádostí o úvěr. Měl jsem i předjednanou spolupráci s několika firmami. Jenže byl rok 2009, dopravy padaly jedna za druhou. V šesté bance mi to zamítli jako v předchozích případech. Paradoxně mi pomohlo, že jsem student, a dostal jsem studentský úvěr půl milionu. Za to jsem koupil první autobus a zaplatil nezbytné opravy a údržbu. Byla to Karosa GT11, což byl model, který se vyráběl jako konkurence nejmodernějším zahraničním strojům. Stál ale dvakrát tolik než obyčejná Karosa. Proto vznikl jen v 16 kusech. Domluvil jsem se s pánem v důchodu, který pro mě jezdil. Rozrůstalo se to, přibyl další autobus.

Jak se na vaše plány dívalo okolí?
Doma mě v tom od začátku podporují. Je ale pravda, že než jsem přivezl první autobus, tak tomu nevěřili. Řada lidí mě zprvu odrazovala, že budu zakopanej v dluzích, ale já si šel za svým.

Petr Stibor

Narodil se 17. července 1990 v Kadani. Po třech letech se s rodiči přestěhoval do Týna nad Vltavou. Zde absolvoval základní školu a gymnázium. Už na střední škole spolupracoval na projektu cyklobusů pro ČSAD Jihotrans. Po maturitě se díky úspěšnému projektu Historie osobní dopravy dostal bez přijímacího řízení na Dopravní fakultu ČVUT. V 19 letech získal živnostenský list, koupil první autobus a začal podnikat. Na jaře letošního roku převzal dopravní firmu v Trhových Svinech a vznikl StiBus s.r.o.

Před několika lety jste jako student přišel s konceptem městské hromadné dopravy v Týně nad Vltavou. Jak to dopadlo?
Zpočátku o to byl velký zájem, pak to ochladlo. Skončilo to v šuplíku s tím, že o to lidi nemají zájem. No a za půl roku ji rozjel dominantní dopravce v kraji. Jenom na to použili dálkové autobusy, které mají jedny dveře a nejsou nízkopodlažní.

Zkoušel jste pravidelnou dopravu v jiných městech?
Ne, je tu silná lobby velkých dopravních hráčů. Soustředíme se proto na nepravidelnou dopravu. Jezdíme pro firmy, školy a také třeba jako náhradní doprava za výluky vlaků. Máme středisko v Týně nad Vltavou, Budějovicích, Trhových Svinech a pak máme franšízu ve Vodňanech. To je velká výhoda. Navíc máme široké spektrum vozového parku - od mikrobusů po velké dálkové autobusy, které se hodí na mezinárodní trasy.

Sednete si také sám za volant autobusu?
Samozřejmě. Hned ve 21 letech jsem si udělal papíry na autobus. Jsem řidič se vším všudy, kontroluji olej, přitahuji kola. Postupně jsem se naučil i opravovat motor. Podle příruček a návodů. Děsně mě to baví. Za volantem si vždycky nejvíc odpočinu a pročistím hlavu, protože se člověk soustředí na jízdu a nemusí myslet na to, že nám někdo dluží. Je to hrozná odpovědnost. Já žádný plat nemám, ač bych ho měl mít jako jednatel a řidič. Vezmu si jen na jídlo a oblečení a všechno vracím zpátky do firmy.

Jak se na vás cestující tváří? Nejsou někteří z tak mladého řidiče nervózní?
Někteří koukají divně. Jednou jsem vezl věřící na festival do Třeboně a to jsem se cítil trochu divně já, protože se všichni modlili. Hodně lidí je zvědavých a poslechnou si příběh, jak jsem se k tomu dostal.

A co vaši zaměstnanci? Jak si získáváte respekt u někoho, kdo by mohl být vaším dědečkem?
Všichni vidí, že mě má práce baví a že jí dávám všechno. Dost jich překvapilo, že sám jezdím. To na lidi hodně působí. Navíc, když mi někdo řekne, že to auto nejede, já si za to sednu a vím, na čem jsem.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...