Černým pátkem začínají hody pro obchodníky.
Pátek černých čísel
Slovo černý pochází z toho, že obchodníci se ve svém účetnictví konečně začínají dostávat z minusu, zapisovaného kdysi do účetních knih červeným inkoustem, do zisku, zapisovaného černě.
Podle některých odhadů mohou maloobchodníci během druhé poloviny listopadu a v prosinci dosáhnout až poloviny svých celoročních tržeb.
Poslední listopadový pátek bývá tradičně nejrušnějším dnem v amerických obchodech, i když není dnem, kdy mají obchody největší obraty.
Prodejní rekordy drží Štědrý den a sobota těsně před vánočními svátky. Američané si rozdávají vánoční dárky tradičně až 25. prosince ráno.
Přesto se i tentokrát nakupovalo v některých obchodech jako o život.
Například v jednom z obchodů řetězce Wal-Mart v Orlandu na Floridě se dokonce strhla rvačka, o které vysílala reportáž i zpravodajská televize CNN.
"Je to trošku drsnější nakupování, co?" komentoval pro agenturu AP nával v jiném obchodě Wal-Martu v Clevelandu ve státě Ohio Lorenzo DeMassino.
Jiný zákazník, Matt Shoaff, k tomu dodal: "Není to tak zlé, lidé se trochu strkají a narážejí do sebe. Je to jako každý jiný černý pátek."
Nákupní horečka na černý pátek propuká vždy velmi časně. Obchody otevírají už v šest ráno. Některé - jako K-Mart - dokonce otevřely již na Den díkůvzdání. Jiné otevřely o půlnoci ze čtvrtka na pátek, vymrzlým zákazníkům čekajícím na otevření prodejci nabízeli zdarma kávu. Většina se však ve čtvrtek na nápor zákazníků teprve připravovala.
Návalu zákazníků v odpoledních a večerních hodinách se většina prodejců snaží předejít takzvanými "protinávalovými hodinami", kdy nabízí po několik prvních hodin velké slevy.
Jinde zase dostávají první desítky či stovky zákazníků v obchodě kupony na nákup zboží v hodnotě řádově desítek dolarů. Slevy a pozornosti mají nalákat kupující do obchodů.
Letos se obchodníci snaží víc než v předešlých letech. Bojí se, že Američané budou před nadcházející zimou kvůli stále vysokým cenám benzinu a energií brzdit své vánoční útraty. A že letošní vánoční nákupy nebudou tak velké jako ty loňské.
Potvrzuje to i prozatímní odhad Americké maloobchodní federace, která předpokládá, že tržby obchodů za listopad a prosinec letos oproti loňsku vzrostou asi o šest procent. Vloni činil nárůst 6,7 procenta.
Černý pátek a následující víkend jsou však jen začátek a nákupní šílenství se bude stupňovat až do Štědrého dne.
Kybernetické pondělí
Rušno je i mezi dráty. Internetoví obchodníci zjistili, že mají své "kybernetické pondělí", které následuje hned po černém pátku.
Již loni vysledovali výrazný nárůst prodeje vánočních dárků přes internet v pondělí po Dni díkůvzdání.
Vysvětlují to tím, že lidé začnou mít výčitky, že ještě nic nekoupili, a proto hned jak po víkendu přijdou do práce, začnou přes služební internet hledat vhodné pozornosti.