Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Americe vypukla vánoční horečka

  1:00aktualizováno  1:00
Amerika zažila "černý pátek". Tentokrát však Američané nemají důvod k obavám. Označení černý pátek se sice používá pro krachy finančních trhů - na památku 24. září 1869, kdy se kvůli pádu cen zlata zhroutila burza - v tomto případě však jde o každoroční zahájení vánoční sezony.
Černým pátkem začínají hody pro obchodníky. Ilustrační foto

Černým pátkem začínají hody pro obchodníky. Ilustrační foto

Černým pátkem začínají hody pro obchodníky.

Pátek černých čísel
Slovo černý pochází z toho, že obchodníci se ve svém účetnictví konečně začínají dostávat z minusu, zapisovaného kdysi do účetních knih červeným inkoustem, do zisku, zapisovaného černě.

Podle některých odhadů mohou maloobchodníci během druhé poloviny listopadu a v prosinci dosáhnout až poloviny svých celoročních tržeb.

Poslední listopadový pátek bývá tradičně nejrušnějším dnem v amerických obchodech, i když není dnem, kdy mají obchody největší obraty.

Prodejní rekordy drží Štědrý den a sobota těsně před vánočními svátky. Američané si rozdávají vánoční dárky tradičně až 25. prosince ráno.

Přesto se i tentokrát nakupovalo v některých obchodech jako o život.

Například v jednom z obchodů řetězce Wal-Mart v Orlandu na Floridě se dokonce strhla rvačka, o které vysílala reportáž i zpravodajská televize CNN.

"Je to trošku drsnější nakupování, co?" komentoval pro agenturu AP nával v jiném obchodě Wal-Martu v Clevelandu ve státě Ohio Lorenzo DeMassino.

Jiný zákazník, Matt Shoaff, k tomu dodal: "Není to tak zlé, lidé se trochu strkají a narážejí do sebe. Je to jako každý jiný černý pátek."

Nákupní horečka na černý pátek propuká vždy velmi časně. Obchody otevírají už v šest ráno. Některé - jako  K-Mart - dokonce otevřely již na Den díkůvzdání. Jiné otevřely o půlnoci ze čtvrtka na pátek, vymrzlým zákazníkům čekajícím na otevření prodejci nabízeli zdarma kávu. Většina se však ve čtvrtek na nápor zákazníků teprve připravovala.

Návalu zákazníků v odpoledních a večerních hodinách se většina prodejců snaží předejít takzvanými "protinávalovými hodinami", kdy nabízí po několik prvních hodin velké slevy.

Jinde zase dostávají první desítky či stovky zákazníků v obchodě kupony na nákup zboží v hodnotě řádově desítek dolarů. Slevy a pozornosti mají nalákat kupující do obchodů.

Letos se obchodníci snaží víc než v předešlých letech. Bojí se, že Američané budou před nadcházející zimou kvůli stále vysokým cenám benzinu a energií brzdit své vánoční útraty. A že letošní vánoční nákupy nebudou tak velké jako ty loňské.

Potvrzuje to i prozatímní odhad Americké maloobchodní federace, která předpokládá, že tržby obchodů za listopad a prosinec letos oproti loňsku vzrostou asi o šest procent. Vloni činil nárůst 6,7 procenta.

Černý pátek a následující víkend jsou však jen začátek a nákupní šílenství se bude stupňovat až do Štědrého dne.

Kybernetické pondělí
Rušno je i mezi dráty. Internetoví obchodníci zjistili, že mají své "kybernetické pondělí", které následuje hned po černém pátku.

Již loni vysledovali výrazný nárůst prodeje vánočních dárků přes internet v pondělí po Dni díkůvzdání.

Vysvětlují to tím, že lidé začnou mít výčitky, že ještě nic nekoupili, a proto hned jak po víkendu přijdou do práce, začnou přes služební internet hledat vhodné pozornosti.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...



Najdete na iDNES.cz