Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Americe zlevní CD

  0:01aktualizováno  0:01
Hudební fanoušci ve Spojených státech mají důvod k radosti. Největší světová nahrávací společnost Universal, která ovládá 30 procent severoamerického trhu, se chystá od října o třetinu snížit cenu svých kompaktních disků. Čeští posluchači mají smůlu, protože pád cen se týká jen USA.

Firma o snižování cen na jiných trzích zatím neuvažuje.

Radikální zlevňování, které má podle slov šéfa Universal Music Douga Morrise "zcela změnit situaci v nahrávacím průmyslu v Severní Americe", nijak nesouvisí s chystaným přebráním většiny zábavních aktivit francouzského kolosu Vivendi, jehož je koncern Universal součástí.

Universal Music totiž není součástí této fúze, protože Vivendi by za ni kvůli klesajícímu prodeji hudebních nosičů dostalo příliš nízkou cenu.

Universal, v jehož portfoliu jsou takové hvězdy jako U2, Eminem, Elton John či nahrávky skupiny ABBA nebo Louise Armstronga, chce svým krokem zvrátit tři roky trvající útlum hudebního průmyslu.

Prodej hudebních alb v letech 2000 až 2002 klesl o patnáct procent na 800 milionů dolarů. Jak vyplývá z různých anket, více než polovina dospělých Američanů uvedla, že přestala hudební disky kupovat, protože jsou moc drahé.

Nahrávací firmy kladou pokles prodeje za vinu hlavně pirátskému kopírování a neautorizovanému stahování písní z internetových stránek, jako byl Napster.

"Kdybyste měli kohoutek, ze kterého by vám zadarmo tekla coca-cola, měla by i tato firma problémy," uvedl pro deník Wall Street Journal Europe Morris.

Doposud stály v USA kompaktní disky od Universal Music a ostatních mezi 17 až 19 dolary za kus. Teď se má jejich cena snížit zhruba na 13 dolarů. Netýká se to pouze CD s klasickou hudbou a překvapivě také s latinskoamerickými rytmy.

Pokles příjmů kvůli třicetiprocentnímu zlevnění se chce Universal pokusit nahradit zvýšením objemu prodávaných disků. Sázka na větší odbyt by se mu mohla povést, a Universal by tak mohl ještě více zvětšit svůj podíl na trhu.

Ostatní velcí konkurenti zatím odmítají krok Universal Music jakkoli komentovat. Ale například akcie společnosti EMI klesly na burze o více než deset procent. Právě kvůli obavám, že i tato společnost, jež jediná z "velké čtyřky" dělá pouze hudbu, bude muset také začít snižovat ceny, a klesnou jí proto i zisky.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.