Fastfoody v USA lanaří důchodce a věřící. V Česku jde spíš o výjimku

  5:00aktualizováno  5:00
Student, který ze školy běží hned na směnu do fastfoodu, byl dlouho jedním ze symbolů americké kultury. Situace na pracovním trhu ale nutí restaurační řetězce v USA hledat zaměstnance i jinde.

Studenty za pokladnami amerických restaurací rychlého občerstvení střídají senioři. Kromě domovů pro seniory a kostelů je firmy loví třeba i na webu neziskové organizace AARP, která pomáhá lidem nad 50 let. Restaurační řetězce si pochvalují, že starší lidé mají tzv. měkké dovednosti, které jejich mladším kolegům občas chybí. Například že jsou přátelští a dochvilní.

Dalším z důvodů je také to, že starší lidé chtějí i po dosažení důchodového věku pracovat, i kdyby jen na částečný úvazek, a přilepšit si k často skromnému důchodu. Vládní agentura pro pracovní statistiky odhaduje, že v letech 2014 až 2024 se počet pracujících Američanů ve věku 65 až 74 let zvýší o 4,5 procenta. Zatímco zastoupení věkové skupiny mezi 16 a 24 lety se má snížit o 1,4 procenta, píše agentura Bloomberg.

V penzi v zápřahu

Třiašedesátiletý Stevenson Williams vede pobočku řetězce Stevenson Williams v North Charlestonu ve státě Jižní Karolína. Má pod sebou 13 zaměstnanců a když je potřeba, pracuje i 70 hodin týdně. Začínal tu před čtyřmi lety mytím nádobí a úklidem. Před odchodem do důchodu pracoval na stavbě. S prací v restauraci neměl žádné zkušenosti, doma ale zůstat nechtěl, aby se nenudil.

Fotogalerie

Najímat seniory se fastfoodům vyplácí. Za stejnou mzdu, kterou by daly mladým zaměstnancům, dostanou roky zkušeností. To je v odvětví, které je kvůli rostoucím nákladům na dopravu a suroviny pod tlakem, nezanedbatelný přínos. Starší lidé také za každou cenu neprahnou po kariérním růstu a zvýšení mzdy.

Senioři mají často rozvinutější sociální inteligenci než děti, které vyrůstají v on-line světě a interakce s realitou je mnohdy obtěžuje. 

V Česku spíše výjimka

V tuzemsku je situace odlišná, za pokladnou pobočky rychlého občerstvení zákazníci najdou převážně mladé lidi. „V McDonald’s se neomezujeme na určitou věkovou skupinu a stejně tak vedeme i naše náborové kampaně, ze kterých je patrné, že oslovujeme od teenagerů přes maminky až po seniory,“ uvedla mluvčí McDonald´s Česká a Slovenská republika Zuzana Svobodová. „Ke každému se snažíme mluvit řečí jemu blízkou. Rovnoměrné věkové rozložení v restauracích nicméně nemáme a jsme za to rádi, kolektivy postavené z různých věkových kategorií skvěle fungují. 80 % našich kolegů jsou mladí lidé zejména středoškoláci, 15 % pracující maminky a 4 % jsou kolegové ve věku 55+,“ doplnila.

V tuzemských pobočkách řetězce Burger King dosahuje věkový průměr zaměstnanců 23 let. „Našimi zaměstnanci se mohou stát lidé v jakémkoliv věku, mezi uchazeči v tomto směru nečiníme žádné rozdíly. Nicméně lze říci, že ve valné většině případů převažují mladí, energičtí lidé s nasazením a láskou ke značce,“ informovala mluvčí řetězce Laura Čapková


Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Žádné pokladny, žádné fronty. Futuristickým nákupům Amazonu roste konkurence

Obchod Amazon Go v americkém Seattlu

Podle vizionářů tkví budoucnost nakupování potravin v technologiích, které zruší pokladny a odstraní tak dlouhé fronty,...

Šperky Marie Antoinetty prošly dražbou. Prodaly se za rekordní částku

Do dražby jdou vzácné šperky po Marii Antoinettě. Zájemci si musí připravit až...

Přívěsek s velkou perlou, který kdysi patřil francouzské královně Marii Antoinettě, byl vydražen v aukční síni...

IKEA chce čistit vzduch skupováním indické slámy. Ta by jinak shořela

Švédský nábytkářský řetězec IKEA otevírá v Indii první prodejnu.

Švédský nábytkářský řetězec IKEA hodlá využít rýžovou slámu při výrobě předmětů pro domácnosti. Kupovat ji chce od...

Najdete na iDNES.cz