Počet řidičů se navíc neustále snižuje a nové generace se vychovávat nedaří. Hlavním důvodem je nízké platové ohodnocení a vysoká odpovědnost, upozornila v tiskové zprávě personální společnost Profesia.
„Profesionálních řidičů již několik let ubývá,“ konstatuje Zuzana Lincová, ředitelka portálu Profesia. „Problém vidíme především v tom, že školy dnes nevychovávají absolventy, kteří by měli schopnosti a chuť se této profesi věnovat. Nepomáhá ani mírný nárůst platů, ke kterému v uplynulých letech došlo.“
Poptávka výrobců a prodejců po přepravě zboží se přitom díky růstu ekonomiky neustále zvyšuje. Firmy disponují dostatečným počtem vozů, nemá je ale kdo řídit. Meziročně tento problém narůstá o desítky procent.
V roce 2014 poklesl zájem o práci řidiče o 31 procent. V letošním roce se zatím jedná „jen“ o propad 23 procent. Podle údajů ministerstva práce a sociálních věcí ale poptávka po řidičích meziročně vzrostla. V roce 2013 to bylo o 56 procent, v roce 2014 o 89 procent a v letos zatím o 39 procent, což jen potvrzuje další budoucí nárůst.
Řidiči raději odcházejí do sousedních zemí
Rostoucí nespokojenost řidičů kvůli platům se odráží i ve zvyšujícím se počtu stávek a protestů. Týká se to zejména veřejné dopravy.
Průměrná hrubá mzda řidičů městské hromadné dopravy dosahuje 26 952 korun, u dálkové autobusové dopravy pak 21 879 korun. U kamionové dopravy si řidiči dle dostupných informací mohou přijít až i na více než třicet tisíc korun.
Čeští řidiči tak mnohdy zamíří hledat uplatnění u německých nebo rakouských firem. Ty se totiž s nedostatečným počtem řidičů také potýkají. Navíc nabízí lepší platové podmínky a jiné výhody.