Zatímco v USA je možné nyní koupit Big Mac za 3,57 dolaru, v ČR je to 3,64 dolaru. Ilustrační foto.

Zatímco v USA je možné nyní koupit Big Mac za 3,57 dolaru, v ČR je to 3,64 dolaru. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

V Česku je stejně draho jako v USA, ukázaly ceny Big Macu

  • 274
V Česku je po oslabení koruny zhruba stejně draho jako v USA. Ukazují to nejnovější čísla známého Big Mac indexu, který sestavuje britský týdeník The Economist. Časopis přes dvacet let porovnává ceny velkého hamburgeru v různých zemích světa a podle nich odhaduje, kam půjdou kurzy různých měn.

Index vychází z teorie, že stejný nákup by v ideálním světě měl stát ve všech zemích stejně bez ohledu na místní měnu. Časopis si jako ukazatel vybral oblíbený Big Mac, který McDonald’s vyrábí a prodává stejným způsobem po celém světě.

Zatímco ve Spojených státech je možné nyní koupit Big Mac za 3,57 dolaru, v Česku je to 3,64 dolaru proti loňským 4,56 dolaru. Loni v létě byla zdejší cenová hladina o 28 procent vyšší než v USA, nyní je to pouze o dvě procenta více.

Kolik stojí Big Mac ve vybraných zemích 
Země Cena v USD 
USA 3,57
Eurozóna 4,62
Česko  3,64
Polsko 2,41
Maďarsko   3,62
Velká Británie  3,69
Čína  1,83
Rusko 2,04

Švýcarsko 

5,98
Japonsko  3,46
Zdroj: The Economist  

Analytik společnosti Patria Tomáš Vlk, který denně sleduje vývoj české měny, říká, že podle cen Big Maců je koruna výrazně podhodnocena proti euru, a to asi o 26 procent.

Do kurzu koruny s dolarem totiž zasahuje vývoj kurzu mezi eurem a dolarem. "Náš odhad je ale jiný. Kurz koruny je nyní mírně silnější než ten rovnovážný. Čísla tak spíše vypovídají o nižší ceně hamburgerů u nás," uvedl s tím, že cenová hladina v méně vyspělých zemích bývá obecně nižší.

"Aktuální data týdeníku Economist ukazují na to, že největší obětí krize se mezi středoevropskými měnami stal polský zlotý. Zatímco ještě před dvěma lety byly v Česku a Polsku ceny přibližně srovnatelné, pak v polovině července 2009 byla polská cenová hladina o třetinu nižší," uvedl analytik ČSOB Jan Čermák.

,