V žebříčku největších obchodů podle tržeb Top 50 se v první pětce umístil ještě Kaufland a Globus.
Tesco si připsalo ještě jeden úspěch - jeho tržby rostly vůbec nejrychleji ze všech obchodů. Následovala Billa, které výrazně pomohlo začlenění bývalých prodejen Delvita do její sítě.
Na Slovensku je vítěz stejný jako v Česku. I zde zabodovala společnost Tesco, i když s nižšími tržbami, které dosáhly 37,25 SK. Druhou příčku obsadilo Metro. Ahold skončil na Slovensku pátý. Pětici nejlepších doplňuje ještě Billa a Kaufland.
Tesco letákyNavštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Padesát nejsilnějších obchodníků na Slovensku vykázalo o 13,7 procenta vyšší růst. Tržba tak vzrostly na 183 miliard korun.
Tržby rostly o 39 miliard
Češi mají stále chuť nakupovat. Tržby nejúspěšnějších deseti obchodů se zvedly o 30 miliard. Dařilo se i zbylým obchodům. Zbytek žebříčku TOP 50 celkově vzrostl o 9 miliard korun. Celkově tak tržby padesáti obchodů vzrostly o 39 miliard na 406,2 miliardy korun.
Na českém trhu je ještě místo pro další růst. Hlavním tahounem mají být v příštích letech diskonty. Ostatní firmy moc optimistické být nemohou. Trh se nejspíš zastaví, je možné, že dokonce mírně klesne. To čeká zřejmě především supermarkety. Incoma Research s tímto výsledkem počítá do roku 2010.
Navrátí se malé samoobsluhy
Češi v posledních letech míří častěji než do velkých supermarketů k menším specializovaným prodejcům, kteří nabízejí čerstvější potraviny. „Raději si pro maso dojdou k řezníkovi než do hypermarketu,“ uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Dá se tedy mluvit o jakémsi návratu malých samoobsluh. Vedle často citované společnosti Žabka, plánuje „zmenšení“ také Tesco s obchody Expres.
Zvyšuje se také podíl českých firem na celkových tržbách. Důvodem jsou například velkoobchodní aktivity v tabákovém zboží. V čele těchto firem stojí Geco Tabák nebo Peal. Úspěšné jsou i společnosti distribuující elektroniku.
Podle Zdeňka Skály se tvář českého obchodu neustále mění. „Zatímco na vrcholu žebříčku probíhá bouřlivá koncentrace mezinárodních řetězců, což ještě několik let potrvá, v nižších patrech dochází k tiché, ale zásadní proměně struktury formátů a typů firem ve prospěch specializovaných konceptů,“ uvedl.
Incoma Research přinesla také průzkum mobility nakupujících. Podle něj Češi pro nákup vyrážejí nejčastěji autem, a to více než 60 procent z nich. Tyto typy lidí prý vybírají místo nakupování především podle ceny a sortimentu.
Top 50 obchodů v České republice a na Slovensku | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Firma ČR | Tržby (mld.Kč) | Firma SK | Tržby (mld.SK) |
1. | Ahold | 42,0* | Tesco | 37,25 |
2. | Tesco | 42,0* | Metro | 17,60 |
3. | Makro | 39,3 | Billa | 13,30 |
4. | Kaufland | 35,0* | Kaufland | 10,80** |
5. | Globus | 23,0 | Ahold | 8,00** |
6. | Penny Market | 18,6 | Nay | 6,03 |
7. | Geco Tabak | 17,7 | CBA | 5,29 |
8. | Lidl | 16,5* | Lidl | 4,90** |
9. | Plus Discount | 13,5* | GS Tabak Barczi | 4,80 |
10. | Billa | 13,0* | Baumax | 4,70 |
* Odhad Incoma Research ** Odhad Terno (SK) |