Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drobné nechte doma. Autobusů s placením bezkontaktní kartou přibývá

  5:00aktualizováno  5:00
Čím dál častěji nemusí lidé před cestou veřejnou dopravou řešit, zda u sebe mají hotovost. Česko je v zavádění bezkontaktních plateb bankovními kartami v dopravních prostředcích v evropské špičce.

Řidič autobusu společnosti Arriva tiskne účtenku za jízdné, které šéf české Visy Marcel Gajdoš zaplatil bezkontaktně chytrým telefonem. | foto: Visa Europe

Zatím posledním dopravcem, který začal přijímat bankovní bezkontaktní platební karty, je BusLine. Od úterý s nimi mnohou platit jízdné cestující v hromadné dopravě v Litoměřicích a na vybraných dálkových linkách. Před pár týdny výrazně počet svých autobusů s platebním terminálem pro bezkontaktní kartu rozšířila Arriva, která je nainstalovala do některých autobusů v Olomouckém kraji.

„Zájem dopravců se dramaticky zvyšuje, autobusů i dalších dopravních prostředků s takovým placením bude určitě přibývat,“ říká generální ředitel MasterCard pro Českou republiku Miroslav Lukeš.

Dopravcům pomáhá i to, že s možností platby kartou počítají i výrobci odbavovacích terminálů a nové modely je už v sobě mají integrované. Karetní společnosti si pak vezmou kolem jednoho až tří procent ceny jízdenky, dopravci ale ubývají náklady na hotovostní transakce. „Z pohledu doby odbavení je to přibližně stejné, jako když někdo platí hotově,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.

Plzeň jde příkladem

Zatím nejdále jsou s bezkontaktními platbami v Plzni, kde už tamější dopravní podnik nabízí možnost ve všech dopravních prostředcích zakoupit jízdenku bezkontaktně. Například za leden takto lidé koupili už 83 tisíc jízdenek, což je dvojnásobek prodejů v srpnu. Počty takto prodaných lístků neustále rostou.

Plzeňské městské dopravní podniky si službu celkově pochvalují. „Řešíme jen s vybranými bankami nesprávné nastavení některých karet pro odbavení v dopravě. Jedná se o desítky karet. Jiná negativa jsme nezaznamenali,“ řekla vedoucí marketingu Kateřina Fránová.

Využívat bezkontaktní platbu mohou například i cestující v tramvajích v Liberci. Výhodou v městské hromadné dopravě je i fakt, že lidé nemusejí shánět prodejní automat či trafiku na koupi lístků.

Podle Lukeše by mohla zájem o terminály do autobusů ještě podpořit možnost čerpat na jejich pořízení evropské dotace, která letos začala platit. „Bezkontaktní platby jsou rychlé, pohodlné a bezpečné. Fronta, která se tvoří hlavně při odbavování meziměstské a dálkové dopravy, se tímto výrazně zrychlí,“ dodal.

Lepší je jen Londýn

Dopravci si mohou vybrat, zda k ověření platby dochází online nebo offline. S online ověřením bojují železniční dopravci: vlak jezdí často oblastmi se špatným signálem a tak například zaplacení kartou v jídelním voze může trvat deset minut. „Autobusy staví ve městech a obcích, kde se i rovnou platí, takže tento problém odpadá,“ říká Lukeš.

Další dopravci i města přechod na bezkontaktní platby plánují, například Praha chce automaty umístit do některých tramvají.

Česko je v podílu plateb bezkontaktními kartami na evropské špičce, podobně i v jejich využití v dopravě. „Kromě Londýna, kde se dá platit bezkontaktně v celém systému veřejné dopravy, není nikde tato možnost tak rozšířena,“ tvrdí Lukeš.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.