Loni se v Česku otevřelo 300 kilometrů cyklostezek. Ilustrační foto

Loni se v Česku otevřelo 300 kilometrů cyklostezek. Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

V Česku přibývá nejvíc cyklostezek v historii

  • 254
Cyklisté nebo milovníci in-line bruslení už si toho určitě všimli. Speciální stezky pro ně určené rostou v Česku nebývalým tempem. Podle statistik Centra dopravního výzkumu se loni otevřelo dokonce tři sta kilometrů nových asfaltových úseků. Tedy nejvíc v historii.

"Letos to bude podobné, dodělá se několik větších projektů financovaných z evropských fondů," říká koordinátor rozvoje cyklodopravy Jaroslav Martínek.

V Česku tak letos bude už přes dva tisíce kilometrů stezek. Stále je to však v porovnání například s Rakouskem či Německem relativně málo.

Boom cyklostezek je zajímavý i pro stavbaře, loni se prostavělo kolem dvou miliard korun, proto se o řadu projektů zajímají i největší stavební firmy.

Jeden kilometr stezky vychází v dlouhodobém průměru mezi pěti až sedmi miliony korun. Průměr je však v tomto případě ošidný. V seznamu stezek najdete například "slavnou zlatou" stezku v Praze-Vysočanech, kde kilometr stál tolik jako silnice první třídy – skoro 44 milionů korun, ale zároveň i stezku, u které vyšel kilometr na necelé tři miliony korun (například nová stezka mezi Sázavou a Přibyslaví).

Někdy podezřele vysoké ceny za stezky nezpůsobuje jen jejich technické řešení, ale rovněž i způsob, jakým byl vybrán jejich zhotovitel. Podle registru zakázek je totiž celá řada stezek zadaných v tzv. omezeném řízení, kdy soutěžní nabídku mohou předložit pouze zájemci splňující určitá kritéria pro výběr. Tím se výrazně omezuje konkurence mezi soutěžícími a tím i tlak na co nejnižší cenu.


Témata: Cyklostezka, Fond, Sázava