V Česku přibývá vlaků z druhé ruky, RegioJet nakoupil další v Belgii

  15:01aktualizováno  15:01
Evropští železniční dopravci si oblíbili Česko jako dobré odbytiště pro vlaky, které už nepotřebují. Další sedmdesátku použitých osobních vagonů kupuje soukromý RegioJet od belgického státního dopravce SNCB.

Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny dotykovým monitorem v každé sedačce. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nákup 70 vozů oznámil RegioJet letos v květnu, firma ale dosud odmítá uvést, odkud použité vagony jsou. Jejich původ odhalil ve svém posledním čísle Železniční magazín, který zachytil přepravu prvních 19 vozů z celé série přes Česko do slovenského Leopoldova, kde kompletně demontují interiér. Zbývající vozy mají z Belgie dorazit do konce roku.

Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje jsou pořízené vozy z hlediska stavby a parametrů identické s těmi, které RegioJet již provozuje na svých vlacích. „Tyto vozy nicméně RegioJet předělá na zcela nové z pohledu zákazníka, kdy z původních vozů zůstane pouze skříň a všechny získají nový nejmodernější interiér na středoevropské železnici,“ dodal Ondrůj.

RegioJet počítá s tím, že vozy přestaví do podoby v současnosti provozovaných vagonů od rumunské společnosti Astra (více viz fotogalerie). Po zpoždění už firma přebrala pět vozů, další mají následovat. Jde o největší vozy RegioJetu počtem míst (80 míst), v každém sedadle je obrazovka s audiovizuálním systémem. „Tyto vagony se zaplňují v rezervačním systému vždy nejrychleji,“ říká Ondrůj.

RegioJet založil svoji flotilu na použitých vozech od rakouských železnic ÖBB, které ale i v době nasazení patřily k tomu nejlepšímu, co na českých kolejích jezdilo. Pár let před nákupem totiž prošly rozsáhlou modernizací. To je i případ další dvou vozů, které firma nedávno získala od Deutsche Bahn. Jde o vozy po švýcarských drahách, které prošly v roce 2011 rovněž modernizací.

RegioJet v příštích týdnech opět nasadí na koleje jídelní vozy, které odstavil po vykolejení na Slovensku. Po nákupu belgických vozů a dalších nových z Rumunska má mít RegioJet příští rok kolem 200 vozů.

Secondhand západních železnic

Za posledních pět let v Česku přibyly stovky ojetých železničních vozidel od západoevropských dopravců. Nejvíce přišlo z Rakouska: kromě RegioJetu si jejich vozy koupily i České dráhy, které v Rakousku nakoupily i autovlaky. Část osobních vozů prošla ještě další modernizací v Česku.

Příchod ojetých vozidel ze zahraničí přitom neznamená špatnou kvalitu: naopak, ojeté vozy ze Západu patří vzhledem k dlouholetému skluzu v investicích do železničního vozového parku k tomu lepšímu, co u nás jezdí.

Fotogalerie

Oblíbeným zdrojem vlaků je i Německo: například soukromý dopravce GWTR si koupil v Německu několik použitých motorových vozů RegioSprinter, které prochází rovněž modernizací, z Německa mají půjčené motorové vozy Stadler RS1 také České dráhy.

Od západoevropských dopravců si kupují soukromí dopravci už i lokomotivy: zatím posledním úlovkem je 16 lokomotiv řady 180 původem ze Škody Plzeň, které si koupil soukromý nákladní dopravce TSS Cargo. Už dříve se v Česku objevilo i dvanáct použitých lokomotiv z Belgie, které čekají na modernizaci. V případě lokomotiv je důvodem i absolutní nedostatek zánovních lokomotiv na českém trhu: zejména ČD Cargo raději lokomotivy šrotuje, než aby se dostaly do rukou konkurence.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Najdete na iDNES.cz