V Česku vznikla nová kategorie těžších ultralightů

V Česku vznikla nová kategorie těžších ultralightů | foto: Profimedia.cz

V Česku můžou létat těžší ultralighty, postavit si je ale musíte sami

  • 43
V Česku vznikla nová kategorie amatérských sportovních letadel, takzvaných ultralightů s názvem Elsa. Jejich vzletová hmotnost (celková hmotnost letadla při startu) je posunuta až na 600 kilogramů, což znamená, že letadlo pohodlně uveze dvě osoby i s bagáží. Dosud byla maximální přípustná vzletová hmotnost ultralightů 450 kilo.

"Otevřeně řečeno: letět legálně ve dvoumístném ultralightu s respektováním všech hmotnostních limitů se dvěma dospělými osobami v mnoha letadlech prakticky nešlo," uvedl k tomu viceprezident Letecké amatérské asociace (LAA ČR) Jan Fridrich, jenž se o vznik nové kategorie téměř čtyři roky zasazoval.

Čeští výrobci ultralightů patří společně s kolegy z USA a Německa mezi tři největší producenty na světě, loni však odvětví tvrdě zasáhla krize. Hlavně Američané, kde je největší trh, totiž stopli v těžkých dobách nákupy zbytného zboží.

Lidé, kteří si budou chtít novinku z Česka začínající na milionu korun pořídit, ji však budou muset alespoň z poloviny sami postavit. To je podmínka, která vyplývá z evropských zákonů, protože jinak sériově vyráběné stroje s takovouto hmotností spadají pod dozor Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví.

Pro tuzemské výrobce to znamená, že budou moci zájemcům prodávat stavebnice letadel, která si potom lidé dodělají sami. To je ostatně poměrně běžná praxe.

"Je to velký pokrok. Dlouho jsme o to bojovali, letadlo se tak stává plnohodnotným," uvedl majitel firmy TL-Ultralight Jiří Tlustý. Novinku si pochvaluje i odbor civilního letectví ministerstva dopravy.

"Očekáváme, že umožnění vývoje, výroby a provozu nových letadel pozitivně přispěje k rozšíření výrobního či vývojového portfolia malých a středních podnikatelů o komponenty, které amatérský stavitel při stavbě použije," uvedla mluvčí ministerstva Květa Kočová s tím, že jde například o motory, vrtule, díly draku či přístroje.

Letadlo si postavte opravdu sami

LAA zároveň varuje zájemce o těžší ultralight před tím, aby je stavěli sami jen naoko a práci svěřili někomu jinému. "Nebude dovoleno fixlovat s rozsahem práce stavitele – myslím tím obvyklou praxi z USA, kdy se stavitel několikrát vyfotí s vrtačkou a pak si převezme hotové letadlo, které vyrobil někdo jiný," varuje Fridrich.

Ministerstvo také naznačilo, že v případě obcházení nařízení může vyhlášku, která tuto kategorii povolila, opět zrušit nebo ji vyjmout z pravomoci amatérské asociace. Amatérským pilotům s průkazy od LAA bude na novou kategorii stačit jejich stávající pilotní průkaz.

Českým výrobcům, kteří slaví v USA úspěch hlavně v kategorii LSA (lehké sportovní letadlo), pomohou nové tuzemské předpisy k tomu, aby mohli po menších úpravách nabízet stavebnice určené primárně pro americký trh i u nás.

Americká LSA jsou totiž jen o málo těžší než stroje nové skupiny Elsa. Od roku 2005, kdy byla kategorie LSA zavedena, jich dosud nejvíce vyrobili kunovičtí Czech Sport Aircraft (dříve CZAW) a Evektor a hradecký TL Ultralight. Dohromady jde o více než tři sta letadel. Aktuálně jsou tak české továrny na tyto ultralighty produkcí druhé největší na světě, před nimi jsou podle vyrobeného počtu strojů jen firmy z USA.