Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi pijí méně, ale výstav tuzemských pivovarů stoupá. Díky exportu

  10:59aktualizováno  10:59
Pro výrobce piva se situace v tuzemských hospodách nelepší. Vypijí se tam jen čtyři z deseti půllitrů. Český pivní trh loni mírně klesl, díky rostoucímu exportu ale pivovary v zemi celkově uvařily o 88 milionů půllitrů pěnivého moku více než v roce 2013.
V Česku se loni opět uvařilo víc piva než o rok dříve. Ilustrační foto

V Česku se loni opět uvařilo víc piva než o rok dříve. Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Tuzemským pivovarům k výrobní expanzi pomohl export, který rostl o 8 procent. Nejvýraznějším trendem byl loni pokles dovozových piv o 42 procent na 291 tisíc hektolitrů. Šéf Českého svazu pivovarů a sladoven ČSPS František Šámal si to vysvětluje tím, že Češi prozřeli a už tolik nesahají po laciných pivech v řetězcích, které navíc české spotřebitele matou. Některá piva se označují jako ležáky, ale podle tuzemských pravidel jsou například jen osmistupňová. Levná dovozová piva je v českých řetězcích možné sehnat i za šest nebo osm korun.

Z Polska, které je nejvýznamnějším importérem piv do ČR, klesl loni dovoz o 29 procent, z Maďarska o 69 procent a ze Slovenska dokonce o 84 procent.

Spotřeba piva na hlavu se loni nezměnila. Čech průměrně vypil 144 litrů piva. Už čtyři roky se číslo v podstatě moc nemění, v minulosti však bylo vyšší. Poslední prudký pokles spotřeby mělo na svědomí zvýšení spotřební daně, kvůli níž v roce 2010 průměr na hlavu klesl o deset litrů ze 153 v předešlém roce. Češi však stejně s velkým náskokem v této disciplíně vedou. Druhé ve spotřebě je Německo, kde na hlavu připadá 107 litrů vypitého piva, třetí je Rakousko s průměrem 106 litrů.

Celkovou výrobu v Česku zachránil export, díky kterému loni pivovary uvařily o 2,3 procenta více - celkem 19,65 milionu hektolitrů piva. „Pivovary si uvědomily, že když v tuzemsku nebude stoupat spotřeba na hlavu, musí se jinam,“ říká Šámal. Exportéři se více zaměřili i trhy mimo EU. Daří se hlavně ležákům, které tvoří tři čtvrtiny exportu. Nejvíce poskočil vývoz na Slovensko, který stoupl o více než pětinu. Ze zemí mimo EU v podílu vede Rusko, kam ale vývoz klesl.

Podle Šámala se postupně mění životní styl a preference českých spotřebitelů. „Díky tomu dlouhodobě roste spotřeba ležáků a v posledních letech i speciálů a pivních mixů,“ poznamenal.

Celková spotřeba piva včetně jeho nealkoholické varianty dosáhla v Česku 16,29 milionu hektolitrů. Meziročně klesla o 0,2 procenta. Takto mírný pokles se ale prakticky nepodepsal na statistice přepočtené „na hlavu“.

Produkce piva v ČR v roce 2014
RokVýstav ExportDovoz do ČR (tis. hl)Spotřeba v ČR Spotřeba na hlavu (l)
201419,65 3,6529116,29 144
2013 19,21 3,3949916,31 144
Rozdíl+ 2,3 %+ 8 %- 42 %- 0,2 %0 %
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven. Údaje jsou v milionech hektolitrů, s výjimkou dovozu a spotřeby na hlavu.

Prodej piva v restauracích loni stagnoval na 41 procentech celkového prodeje. Ještě v roce 2009 představovalo pivo vypité v restauračních zařízeních nadpoloviční většinu domácí spotřeby, od té doby tento podíl postupně klesá ve prospěch baleného piva prodaného v maloobchodě.

Pokračoval také boom minipivovarů. Jejich počet se zvýšil než o čtvrtinu na zhruba 280 v březnu 2015. Podle prezidenta Českomoravského svaz minipivovarů Jana Šuráně celková produkce nejmenších pivovarů loni vzrostla o 30 procent. Přestože je jich asi šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v Česku je odhadován zhruba na jedno procento.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.