SNAHA POJISTIT SE JE MARNÁ
Lyžař by se mohl do jisté míry bránit tím, že by se sám nechal pojistit. Ale vedoucí odboru pojištění podnikatelů pojišťovny Allianz Pavel Novotný říká: "Jde o to, aby byl zákazník sám pojištěn odpovědnostním pojištěním proti škodám, jako je ztráta či zničení lyží." Ani v České pojišťovně, České Kooperativě či v pojišťovně Allianz zákazníka půjčovny však proti poškození, zničení nebo ztrátě půjčených lyží nepojistí. "Dříve taková pojistka existovala, ale pojištěnci ji zneužívali," říká pracovnice tiskového odboru České pojišťovny Dagmar Koutská. Pojistné smlouvy tak půjčenou sportovní výstroj z pojistky výslovně vylučují.
Dokazují to slova pracovníka půjčovny JPK v Harrachově Antonína Vrbovce: "Případnou ztrátu či poškození lyží musí zákazník zaplatit sám." Stejně nekompromisní je i Milan Podhorský, majitel sítě půjčoven Pomi Skicentrum, které lze najít na čtrnácti místech v Krkonoších, Krušných horách, Jizerských horách nebo v Praze.
Zatímco Čechy v tuzemsku nikdo nepojistí, cizinci bývají od svých pojišťoven zabezpečeni na cestu do Čech dobře. "Naprostá většina našich zákazníků přijíždí na hory již pojištěna, a pokud se někomu z nich lyže ztratí nebo je poškodí, řešíme případ s pojišťovnou našeho zákazníka a ten nic neplatí," tvrdí Milan Podhorský. "Stejné je to i s rekreací. Když si v Čechách Němec zaplatí rekreaci, má v ceně již zahrnuto pojištění a pojišťovna mu škodu proplatí na základě potvrzení, které zákazníkovi dáme."
I PŮJČOVNY SE BRÁNÍ
Bezmoc majitelů půjčoven ilustroval v minulé lyžařské sezoně Pavel Ploc ze Ski Servisu v Peci pod Sněžkou: "Zloděj si půjčí lyže na občanský průkaz a pak je nevrátí. Při policejním šetření se obvykle ukáže, že průkaz byl kradený a jeho pravý majitel nemá s krádeží nic společného." Podobné zkušenosti potvrdil i Adolf Pavel z půjčovny v hotelu Churáňov na Šumavě, který si proto raději opisoval značky aut, jejichž majitelé si u něj půjčili lyže. Pokud se podvodníka nepodaří chytit, doplatí na to buď majitel půjčovny, nebo poctiví zákazníci. Některé firmy se totiž snaží vše vyřešit tím, že od zákazníků vybírají vyšší půjčovné, které má půjčovně pokrýt případné škody způsobené nepoctivými zákazníky, nebo nabízejí zákazníkům, aby si zaplatili jakousi pojistku.
V lyžařské škole Špindlerův Mlýn, kde si lze lyže půjčit také mimo výcvik, si mohou zákazníci zaplatit něco jako připojištění přímo na místě. Půjčení sjezdových lyží přijde na 250 korun na den, s příplatkem za jakousi pojistku proti poškození nebo zničení je cena o 40 korun vyšší. Pojistka však neplatí pro případ ztráty - půjčovna z ní hradí drobnější opravy lyží.
V Modex Sportu v Bohumíně je jakási pojistka již zahrnuta v ceně půjčovného. V případě neúmyslného poškození lyží zákazník nic neplatí. Pro případ úmyslného poškození nebo ztráty vybírají v této půjčovně spolu s půjčovným zálohu tisíc korun, u carvingových lyží a snowboardů dvojnásobek. Zda byly lyže poškozeny nebo zničeny úmyslně, posuzuje sama půjčovna. Pokud ano, záloha propadá ve prospěch půjčovny.
Praxe s půjčováním lyží proti záloze až několika tisíc korun trvá již několik let.
Půjčit si kompletní vybavení na lyže není v česku problém, zákazník půjčovny si však výstroj pak musí bedlivě hlídat. V případě jejího odcizení nebo zničení by ji musel zaplatit. |