Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Hostivaři vzniká jeden z největších dopravních uzlů v Praze

  11:57aktualizováno  11:57
Dnes okolí železničního nádraží Hostivař působí spíše ospalým dojmem. K staniční budově ležící u staré hostivařské zástavby doléhá vlastně jen vzdálený hluk z Průmyslové ulice. Za několik let bude Hostivařské nádraží možná známé všem obyvatelům metropole, a dokonce i lidem, kteří dojíždějí do města za prací či za zábavou.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

V těsném sousedství stanice má totiž vyrůst významný přestupní dopravní terminál, který nemá ve městě obdoby. Srovnatelný je snad jedině s holešovickým nádražím nebo trojúhelníkem mezi hlavním a Masarykovým nádražím a autobusovým nádražím Florenc.

V Hostivaři se totiž bude vystupovat nejen z vlaku, tramvaje a městských autobusů jako nyní, ale také z linkových autobusů a hlavně z metra. Má sem vést totiž odbočka trasy metra A ze Strašnické.

Nové vlakové nádraží by mělo podle plánů investora stát v roce 2015, nová stanice metra pak zřejmě o čtyři roky později. Vše doplněné například novým parkovištěm P+R.

Město plánuje u hostivařského vlakového nádraží vybudovat přestupní uzel, kde budou kromě městských vlaků stavět i rychlíky. Cestující budou moci přestoupit na tramvaj, meziměstský autobus nebo sestoupit do nové stanice metra.

Metro se má za stanicí Strašnická stočit směrem na Zahradní Město, kde má být stanice, pak obloukem zhruba pod dnešním obchodním centrem Park Hostivař dorazit k hostivařskému železničnímu nádraží.

"Jednáme i s Prahou 15 o možnosti prodloužení na sídliště Petrovice," doplnil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Podle něj by zde podzemní dráha mohla být již po dokončení trasy metra A do Ruzyně. Ta se má začít stavět již na konci letošního roku. "Do deseti let je to určitě reálné," věří radní.

Na trase A se v její východní části plánuje ještě jedna odbočka. A to za stanicí Skalka, odkud by mělo metro jet dále přes Štěrboholy až do Dubče. Ale zpátky do Hostivaře se má okolí stanice dle plánů zcela změnit.

Podle údajů v územním plánu bude přeložena nynější Průmyslová ulice a ulice Plukovníka Mráze, které se navzájem setkávají u dnešní konečné tramvají.

Začne se přestavovat nádraží

To proto, aby udělaly prostor pro vybudování stanice metra a přestupního terminálu. Přitom právě metro má být až pověstnou třešinkou na dortu. Nejdřív bude přestavěno železniční nádraží, jež zde bylo zprovozněno již v osmdesátých letech 19. století a jehož staniční budova pochází z roku 1905.

"Zrovna je připravována projektová dokumentace, která řeší přestavbu stanice Praha-Hostivař. Stavba má být dokončena podle plánu v roce 2015 a investiční náklady se vyšplhají na 1,6 miliardy korun," uvedl Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.

Právě správa železnic v první polovině letošního roku jednala s magistrátem o budoucí podobě okolí železniční stanice a trati vůbec. I koleje mají být totiž vyměněny v rámci stavby takzvaného tranzitního železničního koridoru z Českých Budějovic do Prahy a dále do Děčína.

"Respektovali požadavky na podobu pěších propojení a návaznosti na budoucí uspořádání terminálu hostivařského nádraží. Rekonstrukce stanice přispěje k posílení významu železniční dopravy a připraví možnost vytvořit při výhledovém prodloužení metra přestupní kloub ve vazbě na tramvaje a autobusy," píše se v materiálu, jímž magistrát povolil železničářům v Hostivaři stavět a jejž má MF DNES k dispozici.

Bude tu i záchytné parkoviště

K nádraží mají být postupně převedeny i konečné linkových autobusů a také zde vznikne záchytné parkoviště P+R. Motoristé se sem dostanou po nynější Průmyslové ulici a také po nové silnici, která povede podél trati a spojí Hostivař s Horními Měcholupy.

Terminál Hostivař

Železnice

V roce 1871 byla zprovozněna dráha z Vídně do Prahy a v Hostivaři byla zastávka. Nádraží zde bylo zřízeno v roce 1882. Nynější staniční budova pochází z roku 1905. Na trati jezdí linky S9 a S29. Trať i stanice se dočkají rozsáhlé rekonstrukce a do budoucna by zde mohly stavět i rychlíky, protože nádraží bude lépe navazovat na městkou hromadnou dopravu.

Tramvaj

V roce 1954 přijela první tramvaj do Hostivaře. Zatím jen k dnešnímu obchodnímu centru. Prodloužena byla až na přelomu 70. a 80. let, a to do rozlehlé smyčky pod sídliště Hornoměcholupská. Objevuje se úvaha o prodloužení tramvajové trati k Horním Měcholupům.

Autobus

Do Hostivaře byla prodloužena autobusová linka z Vršovic v roce 1930. Přes čtvrť dnes projíždí mnoho autobusových linek směrem na Zahradní Město a Strašnice, Jižní Město, Horní Měcholupy a Petrovice a do průmyslové zóny na severu. Linkové autobusy sem mají zajíždět na nové nádraží ve směru od Uhříněvsi po nové silnici.

Metro

V plánu je výstavba odbočky metra A ze Strašnické. Ta bude mít stanici přímo u hostivařského nádraží a také na Zahradním Městě. Uvažuje se o protažení do Petrovic. Stavět se má za 10 let.

Autor:



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

Exšéf drah Zelený miliony neuvidí. Na kompenzaci nemá nárok, rozhodl soud

Dalibor Zelený u Obvodního soud pro Prahu 1

Bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený nedostane kompenzaci konkurenční doložky v řádu milionů korun za to, že po...

Slevy a otevírání trhu zahltí české koleje, obávají se nákladní dopravci

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...

Na českých kolejích houstne doprava. Zvyšující se počty osobních vlaků – zejména v příměstských aglomeracích – sledují...

VIDEO: RegioJet představil nové lokomotivy, mají vozit osmnáctivozové vlaky

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

Soukromý železniční dopravce RegioJet ve středu veřejnosti představil nejnovější přírůstek do flotily. Dvě lokomotivy...

Najdete na iDNES.cz