V komparsu lze vydělat stokoruny, v reklamě tisíce

Týden co týden svážejí autobusy publikum do televizního pořadu Kotel.
Týden co týden svážejí autobusy publikum do televizního pořadu Kotel. Lidí ochotných jet mnohdy mnoho desítek kilometrů autobusem je stále dost. Podobně je možné "účinkovat" v řadě dalších pořadů na všech televizních stanicích, v reklamách nebo komparsech filmů. Chtějí se lidé jen zviditelnit na televizní obrazovce či ve filmu, nebo si tak mohou slušně přivydělat? Obojí je správně.

Mnoho lidí se dere o příležitost být viděn rodinou či známými a vůbec jim nevadí, že jim televize žádný honorář nedá. Jiní vědí, že si několik hodin ve studiu odsedí obvykle za dvě, tři nebo pět set korun. Například za dvě hodiny účasti v publiku Sauny, diskusním pořadu vysílaným televizí Prima, dostanou okolo dvou set korun. "Když jde člověk do pořadu sám, takový finanční přínos to není, ale z praxe vím, že se natáčení zúčastňují celé rodiny. Pak už je výdělek zajímavý," říká Kamila Dobrišanová z agentury K. Více si mohou vydělat ti, kteří účinkují ve filmovém komparsu nebo propůjčí svoji tvář reklamě a objeví se v televizním šotu nebo na letáku, billboardu či v katalogu. Za fotografii na propagačním materiálu banky mohou dostat podle jednatele agentury HC Management Models Vlastimila Hájka například tisícikorunu, pokud se budou hodit pro "hlavní roli" televizní reklamy firmě nabízející mobilní telefony, může být výdělek i několik desítek tisíc korun. Uspět může podle Hájka každý: starý, mladý, krásný i méně pohledný. Pro kompars, který je oproti reklamě placen méně, vybírají agentury lidi obvykle jen podle věku, v reklamě hraje roli i vzhled a typ člověka. Zatímco do davové scény za pár stokorun má šanci proniknout skoro každý, do předních řad na reklamu se tvrdě vybírá v několika kolech. "Z původních třeba 150 uchazečů zbudou dva, kteří pak ale mohou za reklamu vydělat třeba i dvacet tisíc korun," vysvětluje Marie Šubrtová z Komparsní agentury barrandovského studia. "Nyní například hledáme přirozené a příjemně vypadající ženu a muže - ne profesionální modely - do reklamy na hygienické potřeby. Společnost nabízí sedmdesát tisíc korun," doplňuje Vlastimil Hájek. Právě "obyčejní" lidé - neprofesionálové - jsou nejžádanější pro reklamu na běžné spotřební zboží, tedy drogistické výrobky či potraviny. Pro zavedené modelky je to někdy finančně nezajímavé. Dávají přednost módním přehlídkám a jsou vybírány pro reklamy na dražší zboží. Kolik si tedy může člověk komparsem vydělat? Konkrétní částku nelze předem stanovit, záleží na mnoha věcech, například jak často bude obsazován, zda účinkuje v reklamě, či filmu, a to v davové scéně, nebo jako sólista, a zda mu práci dává tuzemský, či zahraniční producent. "Pár lidí, kteří se živí jen reklamou, je, jde však o hodně zajímavé, atraktivní typy, které se objeví vepředu ve dvou třech šotech za rok a vydělají na nich třeba 70 tisíc korun," říká Marie Šubrtová. Úplně jiné jsou odměny "hvězdných tváří". V jejich případě se výdělky počítají v desetiale často ve statisících korun.

Kolik si může vydělat za den komparsista ve filmu?

Davová scéna

* tuzemská produkce 500 - 700 korun
* zahraniční produkce 600 - 2000 korun

Přední kompars

* sluha, úředník 1000 - 3000 korun