Ilustrační foto

Ilustrační foto

V lednu se prodalo 8842 vozů, o 12 procent méně

  • 6
Prodej nových osobních aut v tuzemsku v lednu meziročně klesl o 12,3 procenta na 8842 vozů. Za pokles může především menší zájem firem, které s koupí vyčkávají na možné zavedení odpočtu DPH, které by mohlo platit od jara. Uvedl to dnes Svaz dovozců automobilů (SDA).

Roste naopak počet individuálních zákazníků. Ti si pořídili 63,1 procenta aut z celkového počtu prodaných vozů. Prodej privátních aut vzrostl o 13,5 procenta.

K nejvyššímu poklesu registrací nových vozidel došlo u kategorie N2 a N3 (nákladní automobily nad 3,5 t), který činí 43,4 procenta.

Počet firemních aut klesl o 36,5 procenta. "Z důvodu nevyjasněných zákonných předpisů firmy (plátci DPH) postupně odkládají odběr nejen osobních, ale i lehkých užitkových automobilů, u nichž meziroční pokles činí 37,1 procenta," uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl.

Podle něj nízký odběr těchto aut finančně zatěžuje jejich dodavatele, a proto lze předpokládat, že v následujících měsících může dojít ještě k výraznějšímu zhoršení. "Při přijímání změn právních předpisů by proto bylo vhodné zvážit, zda výjimečně nelze zvolit takové legislativní postupy, které by současný - a zejména očekávaný - velmi nepříznivý stav co nejdříve odblokovaly," dodal Tunkl.

Ministerstvo financí na konci roku oznámilo, že hodlá rozšířit možnost odpočtu DPH pro firmy z užitkových i na osobní vozy. Opatření by mohlo platit od dubna či května letošního roku. - čtěte Odečíst DPH z osobních aut by mohlo jít už v dubnu

Nejprodávanější je Škoda

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Nejprodávanější značkou osobních aut byla Škoda s 2506 prodanými vozy, což je o čtvrtinu méně než loni, druhý skončil Volkswagen, který odbyt naopak o čtvrtinu zvýšil na 729 aut. Třetí příčku obsadil Ford, který vyrostl o dvě procenta na 671 prodaných aut.

Mezi lehkými užitkovými vozy rovněž vede Škoda, i když jí prodej klesl o polovinu na 680 aut. Následuje opět Volkswagen s poklesem o 12 procent na 460 vozů a Renault s poklesem o 34 procent na 290 prodaných užitkových aut.

Více než prodej nových aut klesla poptávka po dovezených automobilech. Meziročně jejich prodej poklesl o 47,1 procenta. Změnila se i jejich skladba. Podíl vozů starších deseti let se snížil z 29 % na 18,1 %.