Ceny vzrostou průměrně o pět procent. Nejvíce se zdražení dotkne studentů a seniorů nad 65 let na tramvajové lince mezi Jabloncem a Libercem, kteří jezdili výrazně levněji. Sleva tam byla oproti srovnatelným úsekům v kraji výrazně vyšší. Měsíční jízdné v tomto úseku stálo 300 korun. Zvýší se o 44 procent.
"Měsíční slevy pro studenty a seniory nad 65 let byly neúměrně vysoké, tímto se dorovnávají. Od července zaplatí 430 korun," uvedl Vladimír Mastník, krajský radní pro dopravu. Jen pro srovnání, třicetidenní kupon na obdobném úseku mezi Českou Lípou a Novým Borem vyjde dnes studenty na 490 korun.
Za dopravu si ale připlatí i cestující starší 70 let. Zvýší se totiž cena senior pasů. Když si je koupili, mohli díky nim jezdit po kraji zdarma. Senior pas stál doposud 200 korun, zdraží na 500 korun. Také tato cena bude platit od července, protože je ale má většina seniorů koupené, dotkne se jich změna až od příštího roku.
"Stále jsou nesmírně výhodné a je to v rámci IDOL pro seniory bonus. Pořád mají veškeré autobusy a vlaky mimo rychlíky v kraji zadarmo," podotkl radní Mastník. Kraj na ně loni doplácel 7 milionů, letos měl kraj podle propočtů doplácet až 12 milionů.
Chceme, aby důchodci jezdili MHD dál, tvrdí kraj
"Senioři jsou skupinou nepříliš majetnou a my bychom byli rádi, aby jezdili veřejnou dopravou dál. Těch pět set korun se nám zdá být únosná cena," domnívá se Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti KORID LK.
Podle pesimistického předpokladu narostou po zdražení tržby mezi červencem a koncem roku zhruba o 4 procenta. To je zhruba 3-4 miliony korun. Optimistický předpoklad hovoří o více než 6 milionech za stejné období.
Ceny za dopravu podle zástupců kraje stále patří v rámci celé země k nižším. "V celorepublikovém měřítku cen jsme stále díky IDOL ve spodní polovině. Ani po zdražení se Liberecký kraj nedostane do čela pomyslného žebříčku v tarifech České republiky," tvrdí Vladimír Mastník.
Kraj doufá, že se zvýší tržby za dopravu. Zároveň ale existuje možnost, že začnou lidé méně jezdit veřejnou dopravou. "To, že budou lidé méně jezdit, samozřejmě hrozí, už teď nám hodně lidí 'utíká' do individuální dopravy . Nemůžeme zároveň počítat s tím, že se tržby zvednou o cestující, co jezdí teď. Pořád ale zůstává rozdíl mezi cenou papírové jízdenky a mezi kartou," míní Jakešová.