Proti všem. U vesnického nádraží se plánuje podchod, který nikdo nechce

  1:00aktualizováno  1:00
Nádraží v Malé Skále má projít v příštích letech rozsáhlou modernizaci. I když má přinést cestujícím větší komfort, obec i kraj jsou proti a považují přestavbu v podobě navržené Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) za zbytečně velkou a drahou.

Starosta Malé Skály Michal Rezler si myslí, že by stačilo opravit stávající budovu nádraží. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Největší rozruch a odpor vzbuzuje především myšlenka na vybudování podchodu. I když jde o malé nádraží, kterým denně projdou většinou maximálně stovky lidí, SŽDC ho na nádraží chce společně s novými nástupišti vybudovat.

Správa přišla s plánem na podchod už před více než rokem, nyní začalo územní řízení. Podchod vysvětluje evropskou normou, podle které se měly upravit podmínky tak, aby se mezi nástupišti mohli pohybovat i nevidomí. Zatímco v Německu či Polsku něco takového řeší malé závory se zvukovou signalizací, v Česku vymysleli podchod. Jenže mezitím došlo ke změně legislativy.

„Díky tomu nebude nutné budovat podchody ve všech modernizovaných stanicích, ale pouze tam, kde je to účelné. Právní úprava bude účinná od prvního dubna 2017,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Plán počítá s tím, že se stanice posune více do středu obce. Ani z toho nejsou místní nadšení. Podle starosty Malé Skály Michala Rezlera obec rekonstrukci stanice podporuje, má ale rozdílný pohled na provedení stavby. Jednak si myslí, že by stačilo opravit stávající budovu a nádraží neposouvat o 220 metrů blíže obci. Podle Rezlera je na poměrně úzkém místě velký provoz nákladních i osobních aut a chodců.

Hlavním problémem pro obec je ale chystaný podchod. „Požadujeme, aby byl místo něho zřízen centrální úrovňový přechod, jakmile ho legislativa umožní. V současné době se čeká na prováděcí vyhlášku, která upřesní technické podmínky zabezpečení přechodů,“ řekl Rezler. Když SŽDC poprvé plány obci ukázala, chyběly v nich například i toalety.

Podobně je proti podchodu například Pavel Blažek z firmy Korid LK, kterou vlastní Liberecký kraj a řeší dopravní obslužnost. „Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ dodal Blažek.

Podchod za 12 milionů

Výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD Praha má už připravené řešení pro přechod bez podchodu. Místo něj by vznikl úrovňový přechod zabezpečený světelnou signalizací. Jednatel firmy Zdeněk Chrdle ho přirovnává k semaforu na přechodech pro chodce. „Pokud se stane, že dojde k poruše – cestou návěstidla dostane strojvedoucí a poté řídící dispečer informace, že se něco děje a vlak musí jet přes přechod krokem a houkat,“ dodal Chrdle. Podle něj je takové řešení levné a plně bezpečné, lze ho doplnit i malou závorou.

Celkové náklady stavby jsou 185 milionů korun. Nejde ale jen o samotné nádraží, ale například i výměnu zabezpečovacího zařízení na okolních úsecích. Samotný podchod má rozpočet 12 milionů korun. „Analýza přínosů a nákladů prokázala efektivitu stavby, zejména z důvodu umožnění kratšího intervalu mezi vlaky a zvýšení jejich rychlosti,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Iliaš.

Správa železniční dopravní cesty však sama připouští, že budování podchodu je problematické jak z důvodu vynaložených investičních nákladů, tak i nepohodlí cestujících, kteří musí do podchodu po schodech. Přesto ale požádala o územní rozhodnutí ještě ve verzi s podchodem.

Podle mluvčího Marka Illiaše čekají na prováděcí vyhlášku. „Jakmile k tomu dojde, je SŽDC připravena návrh podchodu ve stanici Malá Skála přehodnotit, přičemž důležité slovo při tom bude mít rovněž obec,“ tvrdí Illiaš. Podle něj dosud nemají jinou možnost, než vybudovat podchod. „Projektová dokumentace byla zpracována před změnou zákona v loňském roce,“ dodal Illiaš. Na otázku, zda neví o někom, kdo s podchodem kromě SŽDC souhlasí, uvedl, že na jízlivé dotazy nebude odpovídat.

Správa tvrdí, že na jednokolejných tratích se snaží najít úspornější řešení než podchody, přesto je projektují na třech dalších stanicích.

„Zdá se mi to jako nehospodárné nechat projekt s podchodem projít územním řízením. V případě změny by totiž muselo proběhnout územní řízení znovu,“ dodal starosta Rezler.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Zavoláš policii, zaplatíš! Ťok chce omezit zbytečné výjezdy k nehodám

Tragická dopravní nehoda u Chropyně

Dopravní policisty stále častěji zatěžují banální nehody, jako jsou promáčknuté nárazníky. Lidé si příliš zvykli volat...

Pilot po dovolené usnul v kokpitu letadla, přeletěl o 46 kilometrů

Dvoumotorový letoun Piper PA-31 Navajo

Australský pilot první den po návratu z dovolené do práce v kokpitu usnul. Nereagoval na radiové spojení a cíl přeletěl...

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

Najdete na iDNES.cz